
Задай въпросите си или сподели опита си с ремонти във форума за автомобили. Абонирай се за обновления, за да не пропускаш новите ни ръководства.
Следете разходите, управлявайте записи, планирайте смяна на части и още.
Какви са признаците на неизправност на лагер на главината?
Първите признаци на износен колесен лагер са стържене, тропане, тракане и други необичайни звуци от колелото. Тези звуци могат да стават по-силни или да изчезват при завиване. Например, шум при завиване надясно е признак за проблем в лагера на лявото колело, а изчезването на шума е признак за неизправен лагер отдясно. Също така е възможно да се усетят вибрации по волана. Понякога вибрациите се предават на каросерията. Когато шофирате с блокирал лагер, колата може да тегли на една страна. Ако хванете долната и горната страна на колелото и се опитате да го разклатите нагоре-надолу, ще има луфт.
В някои случаи се включва предупредителната светлина ABS на таблото, защото лагерът и антиблокиращата спирачна система са взаимосвързани: компонентът има вграден ABS сензорен пръстен, който се използва за измерване скоростта на въртене на колелото.
Разпространеното вярване, че неизправен колесен лагер може да доведе до неправилна работата на трансмисията е неоснователно. Затова, ако скоростната ви кутия има неизправности, трябва да търсите други причини за проблема.
Мога ли да сменя колесен лагер самостоятелно?
Ако имате основни умения за ремонт на автомобили, можете да смените лагера на главината. Видео уроците от AUTODOC Club ще ви помогнат с тази задача, обаче, имайте предвид, че процесът по смяната е доста трудоемък. Може да са ви нужни метална четка, избивачи за лагери, гаечни ключове, включително ключ за джанти, чук и отвертки. Добра идея е да се заредите с автохимия също: препарат за почистване на спирачки, за да премахнете замърсявания и да обезмаслите повърхностите, проникващо масло, за да разхлабите блокирали крепежни елементи и универсална грес. Ако имате достъп до платформа за повдигане на автомобили, тя може много да улесни работата. Средно, смяната на компонента на едно колело може да отнеме 1-3 часа, в зависимост от конструкцията на автомобила и уменията ви.
Компонентите не е нужно да се сменят по двойки на ос. Ако е нужно, можете да смените само една неизправна част. Обикновено, съвременните автомобили използват колесни лагери изработени като устройства от една част. Няма нужда да ги смазвате преди монтаж, защото те са напълнени с подходяща грес в завода.
Много е важно да затегнете гайката на главината с правилната сила на затягане, защото в противен случай частта може да се повреди скоро. Силата на затягане зависи от марката и модела на колата и обикновено е посочена от производителя в техническата документация на автомобила.
Опасно ли е да се шофира с износен лагер на главината?
Много. В най-добрия случай, шофирането с неизправен лагер ще доведе до скъп ремонт на окачването. В най-лошия случай, ако лагерът се счупи докато шофирате, колелото може да блокира и да изгубите напълно контрол над автомобила и това да стане причина за пътен инцидент.
Колко бързо може да се повреди колесен лагер?
Средният период на експлоатация на компонента е 100 000 – 150 000 километра. Обаче, в някои случаи, например, ако частта е дефектна или с ниско качество, или ако е неправилно монтирана, лагерът може да се повреди дори за 3000 км.
За ранното повреждане на компонента помага разместването му от оста на въртене, презатягането на гайката на главината, използването на ударни инструменти за монтиране, повторната употреба на стари крепежни елементи и уплътнения и агресивно шофиране с чести резки тръгвания и спирания. Шофирането по лоши пътища и претоварването на автомобила също имат неблагоприятно въздействие върху частта. Не се препоръчва да минавате през дълбоки локви. Трябва също да избягвате непрофесионалния тунинг, защото монтирането на твърде широки колела или колела с голям диаметър, използването на гуми с нисък профил, по-твърдите пружини и амортисьори повишават натоварването върху механизма на главината и могат да причинят бързото му унищожаване.