Sportronic е термин с няколко значения. Той се отнася за трансмисиите на автомобилите Alfa Romeo и Mitsubishi. При автомобилите Alfa Romeo, Sportronic е автоматична трансмисия с режим на ръчна смяна на предавки. Използва се от края на 90-те години. Тя комбинира предимствата на ръчните и автоматичните скоростни кутии. Отличава се с икономичен разход на гориво и перфектна динамика; предоставя комфортно шофиране, позволява на шофьора да извършва сложни маневри и подобрява оф-роуд способностите на автомобила в тежки условия. Освен това, тази трансмисия се адаптира към стила ви на шофиране.
При автомобилите Mitsubishi, името Sportronic означава наличието на режим за ръчна смяна на предавки в безстепенни скоростни кутии, които също позволяват шофьора да поеме ръчен контрол върху трансмисията, за да използва въртящия момент на двигателя с максимална ефикасност.
Работен принцип на Sportronic
Трансмисията Alfa Romeo Sportronic е базирана на класическа автоматична скоростна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент и планетни редуктори. Ръчното управление се извършва директно чрез електронен блок за управление със специален фърмуер. Информацията за избраната предавка от шофьора се предава като електрически сигнали от различни сензори към електронния блок за управление, след което ЕКУ изпраща командни сигнали към задвижващите механизми, чрез което се активира нужната предавка. За да избере предавка в ръчен режим, шофьорът използва скоростния лост.
При автомобилите Mitsubishi, ръчното управление може да се извършва чрез скоростния лост или чрез лостове на волана.
Популярни трансмисии Sportronic
Код на трансмисията | Производител | Брой предавки | Вид трансмисия | Макс. въртящ момент, Н-м | Макс. капацитет на двигателя, Л. | Вид задвижване | Начало на производството | Модели автомобили, в които се използва тази трансмисия |
4HP20 | ZF | 4 | Автоматична с хидротрансформатор | 330 | 3.5 | Предно задвижване | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Автоматична с хидротрансформатор | 330 | 3.5 | Предно задвижване | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Безстепенна трансмисия | 250 | 2.5 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Чести неизправности на трансмисиите Sportronic
Неизправности | Трансмисии |
Каналите на корпуса на клапана се задръстват поради износване на фрикционните дискове на комплекта съединители. | AW55-50SN |
Механичните устройства могат да се износят бързо поради недостиг на масло. | AW55-50SN |
Хидроблока и втулките на планетните предавки се износват с времето. | AW55-50SN |
Поради износване на фрикционния диск на преобразувателя на въртящ момент, валът започва да вибрира и се появяват течове. | ZF 4HP20 |
Части на трансмисионната помпа като втулката, лагерите на статора и главното зъбно колело се повреждат. | ZF 4HP20 |
Соленоидите и датчика за положение на скоростния лост се повреждат. | ZF 4HP20 |
Лагерите на входящия и изходящия вал се износват преждевременно. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Разтяга се ремъка на вариатора. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Редукционния клапан на трансмисионната помпа се задръства поради неспазване на интервалите за смяна на маслото, което е съпроводено от тресене. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Стъпковия мотор често се поврежда. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Коментирай