Скоростна кутия Sportronic: отличителни особености и технически характеристики

Скоростна кутия Sportronic: отличителни особености и технически характеристики

Sportronic е термин с  няколко значения. Той се отнася за трансмисиите на автомобилите Alfa Romeo и Mitsubishi. При автомобилите Alfa Romeo, Sportronic е автоматична трансмисия с режим на ръчна смяна на предавки. Използва се от края на 90-те години. Тя комбинира предимствата на ръчните и автоматичните скоростни кутии. Отличава се с икономичен разход на гориво и перфектна динамика; предоставя комфортно шофиране, позволява на шофьора да извършва сложни маневри и подобрява оф-роуд способностите на автомобила в тежки условия. Освен това, тази трансмисия се адаптира към стила ви на шофиране.  

При автомобилите Mitsubishi, името Sportronic означава наличието на режим за ръчна смяна на предавки в безстепенни скоростни кутии, които също позволяват шофьора да  поеме ръчен контрол върху трансмисията, за да използва въртящия момент на двигателя с максимална ефикасност. 

Работен принцип на Sportronic

Трансмисията Alfa Romeo Sportronic е базирана на класическа автоматична скоростна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент и планетни редуктори. Ръчното управление се извършва директно чрез електронен блок за управление със специален фърмуер. Информацията за избраната предавка от шофьора се предава като електрически сигнали от различни сензори към електронния блок за управление, след което ЕКУ изпраща командни сигнали към задвижващите механизми, чрез което се активира нужната предавка. За да избере предавка в ръчен режим, шофьорът използва скоростния лост. 

При автомобилите Mitsubishi, ръчното управление може да се извършва чрез скоростния лост или чрез лостове на волана. 

Популярни трансмисии Sportronic 

Код на трансмисията Производител Брой предавки Вид трансмисия Макс. въртящ момент, Н-м Макс. капацитет на двигателя, Л.  Вид задвижване Начало на производството Модели автомобили, в които се използва тази трансмисия
4HP20 ZF 4 Автоматична с хидротрансформатор 330 3.5 Предно задвижване 1995 Alfa Romeo 166
AW55-50SN Aisin 5 Автоматична с хидротрансформатор 330 3.5 Предно задвижване 2000 Alfa Romeo 166
F1CJA/W1CJA (JF011 E) Jatco Безстепенна трансмисия 250 2.5 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2005 Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW

Чести неизправности на трансмисиите  Sportronic 

НеизправностиТрансмисии
Каналите на корпуса на клапана се задръстват поради износване на фрикционните дискове на комплекта съединители. AW55-50SN
Механичните устройства могат да се износят бързо поради недостиг на масло. AW55-50SN
Хидроблока и втулките на планетните предавки се износват с времето. AW55-50SN
Поради износване на фрикционния диск на преобразувателя на въртящ момент, валът започва да вибрира и се появяват течове. ZF 4HP20 
Части на трансмисионната помпа като втулката, лагерите на статора и главното зъбно колело се повреждат. ZF 4HP20 
Соленоидите и датчика за положение на скоростния лост се повреждат. ZF 4HP20 
Лагерите на входящия и изходящия вал се износват преждевременно. F1CJA/W1CJA (JF011E) 
Разтяга се ремъка на вариатора. F1CJA/W1CJA (JF011E)
Редукционния клапан на трансмисионната помпа се задръства поради неспазване на интервалите за смяна на маслото, което е съпроводено от тресене. F1CJA/W1CJA (JF011E)
Стъпковия мотор често се поврежда. F1CJA/W1CJA (JF011E)
club
Твоят профил е твой личен асистент.

Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.