XWD, Cross-Wheel Drive или Haldex Generation 4 са имената на системата за задвижване на четирите колела, която се е появила за първи път в модела Saab Turbo X през 2008. Тя е разработена от шведската компания Haldex Group в сътрудничество с Saab Automobile AB. Тя подсигурява оптимално разпределение на въртящия момент между предния и задния мост в зависимост от стила на шофиране и работните условия на автомобила. Тя предотвратява буксуване на колелата и помага за пестенето на гориво. С тази система са оборудвани Saab 9-3, Saab 9-5, и Opel Insignia до 2011.
Как работи XWD
Системата се контролира от електронен блок за управление, който комуникира с двигателя, трансмисията, ABS и ESP сензорите. Информацията относно скоростта на колелата, спирачната сила и отклонението от курса се изпраща на раздатъчната кутия. Тя предава въртящия момент на двигателя чрез карданен вас към електронно-контролиран диференциал с ограничено приплъзване, който разпределя въртящия момент между задните колела.
Предаване на въртящия момент
- До 100% на която и да е ос в случай на буксуване.
- 50% на двете оси за оптимизиране на ускорението, подобряване на сцеплението и стабилизация на положението на автомобила.
- 90% към предните колела при шофиране на магистрала за ефикасна консумация на гориво.
- Около 60% към предния мост при шофиране на мокра или хлъзгава повърхност.
- До 85% към едно от задните колела, когато се нуждае от максимално сцепление при извършване на маневри.
Недостатъци на XWD
- Уплътненията се износват по-бързо.
- Трансмисионното масло губи качествата си бързо.
- Системата изисква често обслужване.
Коментирай