XWD: дефиниция, функция, работен принцип и причини за неизправност

XWD: дефиниция, функция, работен принцип и причини за неизправност

XWD, Cross-Wheel Drive или Haldex Generation 4 са имената на системата за задвижване на четирите колела, която се е появила за първи път в модела  Saab Turbo X през 2008. Тя е разработена от шведската компания Haldex Group в сътрудничество с  Saab Automobile AB. Тя подсигурява оптимално разпределение на въртящия момент между предния и задния мост в зависимост от стила на шофиране и работните условия на автомобила. Тя предотвратява буксуване на колелата и помага за пестенето на гориво. С тази система са оборудвани  Saab 9-3, Saab 9-5, и  Opel Insignia до 2011.

Как работи XWD

Системата се контролира от електронен блок за управление, който комуникира с двигателя, трансмисията, ABS и ESP сензорите. Информацията относно скоростта на колелата, спирачната сила и отклонението от курса се изпраща на раздатъчната кутия. Тя предава въртящия момент на двигателя чрез карданен вас към електронно-контролиран диференциал с ограничено приплъзване, който разпределя въртящия момент между задните колела.

Предаване на въртящия момент 

  • До 100% на която и да е ос в случай на буксуване. 
  • 50% на двете оси за оптимизиране на ускорението, подобряване на сцеплението и стабилизация на положението на автомобила. 
  • 90% към предните колела при шофиране на магистрала за ефикасна консумация на гориво. 
  • Около 60% към предния мост при шофиране на мокра или хлъзгава повърхност. 
  • До 85% към едно от задните колела, когато се нуждае от максимално сцепление при извършване на маневри.

Недостатъци на  XWD

  • Уплътненията се износват по-бързо.
  • Трансмисионното масло губи качествата си бързо. 
  • Системата изисква често обслужване.
    club
    Твоят профил е твой личен асистент.

    Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.