ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) е името на системите за задвижване на четирите колела в автомобилите на Nissan и Infiniti. Системата за първи път се е появила през 1987г., когато е излязъл модела Nissan Bluebird U12. Системата подобрява офроуд способностите на автомобила и му помага да придобива сцепление на хлъзгави повърхности. Тя помага да се използва ефикасно въртящия момент на двигателя и също така подобрява динамичните характеристики на колата и стабилността при завиване.
Как работи
Задвижването на четирите колела ATTESA може да е постоянно или при поискване. В ранните години, автомобилите с напречни двигатели са били оборудвани с раздатъчна кутия с планетарен централен диференциал. Той се е блокирал от вискозен съединител. Въртящият момент се е разпределял между четирите колела в зависимост от условията на пътя.
По-късно е използван AWD при поискване. Той не притежава централен диференциал. Вместо него, в раздатъчната кутия е разположена предавка с конусно зъбно колело, която е свързана с допълнителен вал на предния диференциал. Тази предавка постоянно предава въртящия момент към карданния вал. Вискозен съединител, управляван от бордовия компютър свързва карданния вал с редуктора на задния мост.
По-сложна система се поставя на автомобилите с надлъжни двигатели. Многодисков фрикционен съединител с помпа е наличен в раздатъчната кутия. Когато бъде изключен, 100% от въртящия момент на двигателя се предава само на задната ос.
Особености
Име | Вид задвижване | Отличителни особености | Първа година на производство | Автомобили оборудвани с тази система |
ATTESA | Постоянно | Междуосевия диференциал с ограничено приплъзване се блокира от вискозен съединител. | 1987 | Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10. |
При поискване | Задния мост се задейства от вискозен съединител, когато предния буксува и може да получи до 50% от въртящия момент на двигателя. | 2000 | Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12. | |
ATTESA E-TS | При поискване | Многодисков съединител се използва като междуосеви диференциал. 50% от мощността може да се предаде на предната ос. Някои версии притежават твърд блокиращ съединител. Скоростите на въртене на предния и задния мост могат да се изравнят, когато се активира. | 1989 | Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50. |
ATTESA E-TS Pro | Използват се същите устройства като при ATTESA E-TS. Разликата е в самоблокиращия се диференциал с активно управление, който разпределя въртящия момент на двигателя между осите. | 1995 | Nissan Skyline R33, R34. |
Коментирай