Activematic е серия от автоматични трансмисии с ръчно управление, с които се оборудват модели на Mazda. Благодарение на комбинацията от автоматични и ръчни режими и различните настройки на софтуера, тези трансмисии имат балансирани работни характеристики и подсигуряват отлична динамика на ускорение, бърза смяна на предавки, комфорт на шофиране и пестене на гориво.
Как работи
Activematic е създадена на основата на класическата хидравлична автоматична трансмисия. Специализиран фърмуер позволява функцията AAS (Active Adaptive Shift). Той подсигурява адаптивна смяна на предавки в съответствие с пътните условия. За превключване на ръчен режим, шофьорът премества скоростния лост в специален жлеб обозначен с “M”. Преместването на лоста към “+” или “-” сменя към по-висока или по-ниска предавка. Могат също да се използват лостове на волана.
Повечето версии също предлагат функцията DAM (DIrect Activematic). Тя позволява за кратък период на шофьора да превключва за кратко на по-висока или ниска предавка без да преминава на ръчен режим, което е удобно при извършване на маневри, карадено надолу по склон и някои други ситуации.
Популярни трансмисии Activematic
Код на скоростната кутия | Производител | Брой предавки | Макс. капацитет на двигателя, Л. | Макс. въртящ, момент, Н-м | Вид задвижване | Начало на производството | Модели, в които се използва |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2.3 | 200 | Предно задвижване | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A‑EL | Ford | 5 | 2.5 | 250 | Предно задвижване | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5.0 | 480 | Задно задвижване, задвижване на всички колела | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4.0 | 450 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3.0 | 260 | Предно задвижване | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Чести неизправности на трансмисиите Activematic
Неизправности | Трансмисии |
Втулките на трансмисията се износват с времето, което причинява вибрации по време на работата ѝ. | GF4A-EL |
Соленоидните клапани се износват преждевременно, което често води до тресене и вибрации при използване. | GF4A-EL; FS5A‑EL |
Трансмисията може да прегрее, ако радиаторът не се почиства навреме, което води до неизправности на електрониката. | GF4A-EL |
Износване на задния капак причинява ниско налягане на маслото. Това до приплъзване и изгаряне на фрикционните дискове. | FN4A-EL |
Уплътненията, гумираните бутала и спирачните ленти имат кратък период на експлоатация. | FN4A-EL; FS5A‑EL |
Лагерите се повреждат бързо и вала на трансмисията се размества. | FS5A‑EL |
Барабанът за заден ход се износва преждевременно, правейки задействането на предавката невъзможно. | FS5A‑EL |
Соленоидите на хидравличното клапанно тяло са чувствителни на замърсяване. Неспазването на интервалите за смяна на трансмисионната течност и филтъра могат да са вредни за тях. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Коментирай