За да свалиш приложението:
Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.
Как мога да разбера, че водната помпа не работи?
Недиректните симптоми на повредената помпа са необичайно висока температура на двигателя и силна миризма на антифриз в купето. Когато лагерът започне да се износва е възможно да чуете бучене, скърцане или свистене под предния капак. По-късно елементите на устройството започват да тропат. Необичайните звуци могат да се появят и когато роторът е изкривен.
Ако забележите някой от тези симптоми, прегледайте помпата визуално. Теч от монтажното място или корпуса са признак на неизправност. Също така, проверете лагера. За тази цел, разклатете задвижващата ролка на помпата. Не трябва да има никакъв луфт.
Дефектната или неизправна помпа не е способна да създаде нужното налягане в охладителната система. Това може да доведе до прегряване на двигателя. Ако устройството загуби херметичността си, започва да тече антифриз. Недостигът на охладителна течност може да причини прегряване на двигателя. Не трябва да продължавате да шофирате, ако нивото на охладителната течност е критично ниско. Унищожаването на лагера на помпата може да причини преждевременно износване на задвижващия ремък и дори скъсването му.
Ако помпата се задвижва от ремъка на алтернатора (пистов ремък), акумулаторът няма да се зарежда, ако той е скъсан, а някои други устройства като хидравличното серво управление и климатикът ще спрат да функционират. Обаче, ако помпата на охладителната система се задвижва от ангренажния ремък или верига, скъсването му ще доведе до много по-лоши последствия. Например, има риск от повреждане на клапаните, счупване на бутала, неизправности на разпределителния вал и лагерите му, деформация или напукване на цилиндровата глава.
Мога ли да карам кола без водна помпа?
Не, не можете. Водната помпа е съществено важен компонент на охладителната система и повреждането ѝ води до прегряване и силно повреждане на двигателя. Освен това, конструкцията на автомобила не позволява да работи без водна помпа: ролката ѝ е ключов елемент на газоразпределителния механизъм или задвижването на спомагателното оборудване. Невъзможно е да се подсигури правилно обтягане на задвижващите ремъци без тази част.
Нужно ли е да се сменя водната помпа заедно с ангренажния ремък?
Да. Водната помпа, ангренажния ремък и ролките винаги се сменят заедно. Тези авто части имат приблизително еднакъв период на експлоатация. Дори и най-малките дефекти по тях са недопустими, защото работното състояние на двигателя директно зависи от газоразпределителния механизъм.
Какво причинява повреждане на водната помпа?
Използването на нискокачествена охладителна течност или, ако не я сменяте на време, това може да причини преждевременно износване на уплътненията, което води до течове на устройството. За да избегнете повреждането на уплътненията, не позволявайте на помпата да работи без охладителна течност дори и за кратко време. Течовете от уплътнението на вала могат да отмият лубриканта от лагерите на вала и това да причини бързото им повреждане. Освен това, лагерите могат да се повредят, когато ролките не са приравнени или задвижващия ремък е пренатегнат. Задвижващия вал на помпата може да се повреди поради същите причини.
Освен това, замърсяванията и различните добавки (например, добавка за спиране на теч от радиатора), които се съдържат в охладителната течност, спомагат за износването на контактните части, образуват отлагания по ротора и стават причина за корозия.
Колко време е нужно за смяна на ангренажен ремък и водна помпа?
Монтирането на новите части може да отнеме 3-10 часа, а понякога дори повече. Трудността на тази процедура зависи от конструкцията на автомобила, броя спомагателни устройства и разположението на двигателното отделение.
В някои случаи се препоръчва да смените термостата, когато монтирате нова водна помпа. Много шофьори се чудят дали това е разумно или не.
Обикновено, за разлика от ремъка и ролките, монтирането на нов термостат при смяна водната помпа не е нужно. Освен това, периода му на експлоатация е около 1.5 пъти по-дълъг от този на помпата, обаче, при някои двигатели на автомобили Volkswagen, Vauxhall и Opel се препоръчва да се сменя термостата. Техният термостат е монтиран директно зад задвижващия механизъм на ангренажния ремък. Освен това, тези части не могат да се използват повторно и затова се сменят дори и ако не са повредени. Затова смяната на термостата в такива случаи е разумно решение.
Нужно ли да се източи охладителната течност, за да се смени водната помпа?
Обикновено се източва голямо количество охладителна течност, когато откачите маркуча от помпата. Затова е по0добре да източите охладителната течност предварително в съд, за да избегнете оплискването на двигателното отделение и разливането на токсични вещества. Уверете се, че съдът е чист, ако смятате да използвате същата охладителна течност.
Може ли неизправна водна помпа да причини нестабилен празен ход?
Не, защото нестабилната работа на двигателя на празен ход се причинява от други неизправности и няма връзка с дефектите на водната помпа.