Shiftronic е функция за ръчна смяна на предавки в автоматичните и автоматизираните трансмисии на автомобилите Hyundai и Kia. Тя представена в края на 90-те години на миналия век. В днешни дни се предлага за много модели автомобили от тези марки. Функцията Shiftronic позволява на шофьора да придобие по-добър контрол на автомобила си. Това е полезно при намаляване на скоростта, изпреварване, каране надолу по склон или тръгване на лед. Трансмисията работи в автоматичен режим, когато режимът Shiftronic не е нужен.
Работен принцип на трансмисиите с функция Shiftronic
Специален софтуер подсигурява работенето на функцията Shiftronic. Има два начина да се активира ръчния режим: чрез преместване на скоростния лост от положение “D” в специален жлеб, а след това натискането му към “+” или “-”, или чрез използване на специални бутони със същите обозначения, които са поставени на волана. Сигналите от датчика за положение на скоростния лост или бутоните на волана се предават към електронния блок за управление на трансмисията, който изпраща команди за задействане на определена предавка.
Популярни трансмисии оборудвани с функция Shiftronic
Код на трансмисията | Брой предавки | Вид трансмисия | Макс. капацитет на двигателя, Л. | Макс. въртящ момент на двигателя, Н-м | Вид задвижване | Начало на производството | Модели, в които се използва |
A5HF1 | 5 | AT с преобразувател на въртящ момент и планетни предавки | 3.8 | 400 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2005 | Hyundai Santa Fe CM; Kia Carens UN; Hyundai Sonata NF; Kia Carnival VQ; Hyundai Grandeur TG; Kia Sorento XM; Kia Opirus LD; Hyundai Entourage VQ |
A5SR1 | 5 | AT с преобразувател на въртящ момент и планетни предавки | 3.5 | 350 | Задно задвижване, задвижване на всички колела | 2002 | Kia Sorento BL; Hyundai Genesis ВН |
A6MF1 | 6 | AT с преобразувател на въртящ момент и планетни предавки | 2.4 | 240 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2009 | Kia Optima JF; Hyundai Grandeur HG; Kia Carnival YP; Hyundai Sonata YF; Kia Optima TF; Hyundai Tucson LM; Kia Carnival VQ; Hyundai Sonata LF; Kia Cadenza VG; Hyundai i30 GD; Kia Sportage SL; Hyundai Grandeur TG; Kia Sportage QL; Hyundai i40 VF; Kia Soul PS; Hyundai Tucson TL |
A8LF1 | 8 | AT с преобразувател на въртящ момент и планетни предавки | 3.5 | 350 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2016 | Hyundai Santa Fe; Kia Cadenza YG; Kia Carnival YP; Hyundai Tucson TL; Kia Sorento UM; Hyundai Sonata LF; Hyundai Grandeur IG; Kia Sportage QL |
7DCT (D7UF1) | 7 | Автоматизирана с двоен съединител | 2.0 | 350 | Предно задвижване | 2015 | Veloster FS; Veloster JS |
Чести неизправности на трансмисиите Shiftronic
Неизправности | Трансмисии |
Соленоида на хидроблока често се поврежда. | A5HF1 |
Агресивното шофиране води унищожаване на планетните предавки. | A5HF1; D7UF1 |
Сензорите за входяща и изходяща скорост имат кратък период на експлоатация. | A5HF1; A6MF1 |
Агресивното шофиране води до преждевременно износване на фрикционните покрития в съединителя на преобразувателя на въртящ момент. | A5SR1; A6MF1 |
Често прегряване електронния блок за управление. | A5SR1 |
Ненавременна смяна на трансмисионното масло води до задръстване на каналите на хидроблока и недостиг на масло. | A5SR1; A6MF1 |
С времето болтовете на централното зъбно колело се разхлабват. Това води до приплъзване на трансмисията. | A6MF1 |
Кабелите на соленоидите се повреждат. | A6MF1 |
Пластмасовият картер на трансмисията се напуква. | A6MF1 |
Получават се софтуерни грешки. | A8LF1 |
Съединителят се износва бързо | D7UF1 |
Коментирай