CommandShift е името на функция за ръчна смяна на предавки в автоматичните трансмисии на автомобилите Land Rover. Тя се използва от 2003г. и позволява имитиране на работата на ръчна скоростна кутия, което носи редица предимства. Например, това помага да се добие скорост при изпреварване или, обратното, да се използва двигателна спирачка при каране надолу по склон. Ръчното управление позволява по-уверено тръгване на хлъзгави повърхности и подобрява оф-роуд представянето при шофиране по лед, пясък и сняг. Тази функция е незаменима за спортното шофиране.
Работен принцип на CommandShift
Трансмисиите с функция CommandShift са класически автоматични скоростни кутии с планетни предавки, преобразувател на въртящия момент и функция за блокировка. Процесът по включване на ръчен режим зависи от модела и версията на автомобила. Например, при Discovery Sport е нужно да се завърти ротационния селектор на централната конзола в положение “S”. Превключването към по-висока или по-ниска предавка се извършва с помощта на лостове на волана.
При Range Rover Sport, избирането на режимите на трансмисията се извършва с помощта на селектора за скорости. За да се превключи на ръчен режим, трябва да се премести селектора на режим “Sport”, а след това да се натиска към “+” или “-” за превключване на по-висока или по-ниска предавка.
Популярни трансмисии с функция CommandShift
Код на трансмисията | Производител | Брой предавки | Макс. въртящ момент на двигателя, Н-м | Макс. капацитет на двигателя, Л. | Вид задвижване | Начало на производството | Модели, в които се използва |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | Предно задвижване, задно задвижване, задвижване на всички колела | 2001 | Land Rover Discovery |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6.7 | Предно задвижване, задно задвижване, задвижване на всички колела | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3.8 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2000 | Land Rover Freelander |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4.0 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | Задно задвижване, задвижване на всички колела | 2010 | Range Rover Sport |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4.0 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport |
Чести неизправности на трансмисиите CommandShift
Неизправности | Трансмисии |
Втулките на фрикционния диск на преобразувателя на въртящ момент, както и самият фрикционен диск, се износват. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC |
Уплътненията на скоростната кутия се развалят поради прекомерни вирации, което води до течове. | 6HP28 |
Пластмасовият картер се деформира. | 6HP28 |
Мехатроникът често се поврежда, особено в горещо време. | 6HP28; 8HP70; 6HP26 |
Неизправности по кабелите на трансмисията. | 6HP26 |
Соленоидите често се задръстват със замърсявания и производни от износването на фрикционния диск, и се повреждат. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E |
Клапанът за регулиране налягането на маслото се поврежда. | JF506E |
Датчикът за скорост на въртене се чупи. | JF506E |
Спирачната лента и пакета съединители се повреждат. | TF-81SC |
Има спонтанно превключване на неутрална. | 9HP48 |