GM 5L40-E и 5L50: особености, предимства и недостатъци

GM 5L40-E и 5L50: особености, предимства и недостатъци

GM 5L40-E и 5L50 са 5-степенни автоматични скоростни кутии с функция за ръчно управление. Те се произвеждат от 1999 г. С тях се оборудват редица автомобили, произвеждани от General Motors. По-конкретно, автомобили на марки като Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel и Land Rover се оборудват с тях. Те могат да се открият при модели  BMW с различни кодове на скоростната кутия.

Как работят GM 5L40-E и 5L50 

Скоростните кутии GM 5L40-E и 5L50 са базирани на класическа автоматична трансмисия с хидротрансформатор и планетарни редуктори. Благодарение на специален софтуер, те могат да имат няколко работни режима, които подсигуряват оптимални настройки за различни условия на шофиране. Ръчният режим може да се активира чрез придвижване на скоростният лост в съответното положение, обозначено с “M”, например и преместването на лоста към “+” или “-” за превключване на по-висока или по-ниска предавка. 

Технически характеристики на трансмисиите GM 5L40-E и 5L50 

Код на скоростната кутияМакс. капацитет на двигателя, Л. Макс. въртящ момент на двигателя, Н-мВид задвижванеНачало на производствотоМодели, в които се използва
5L40E (A5S360R)3.6360Задно задвижване, задвижване на всички колела1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4.6450Задно задвижване, задвижване на всички колела2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Чести неизправности на трансмисиите GM 5L40-E и 5L50 

  • Маслената помпа е чувствителна на високи обороти и често блокира. 
  • Маслото се замърсява с производни от износването на блокиращия съединител на преобразувателя на въртящ момент. 
  • Соленоидите и каналите на хидравличното устройство се задръстват, ако трансмисионната течност не се смени навреме. 
  • Недостиг на масло причинява тресене при смяна на предавки. 
  • Фрикционните муфи прегряват и се унищожават поради понижаване на налягането на лубриканта. 
  • Гумираните бутала често прегарят поради прегряване.