Xtronic CVT е електронно контролирана безстепенна трансмисия, с която се оборудват много модели Nissans, както и някои модели Renault и Infiniti. Тя се произвежда от средата на първото десетилетие на 21в. Съвременните модели притежават ръчен режим на смяна на предавки с 6 виртуални предавки. Всички трансмисии Xtronic CVT се произвеждат от японската компания Jatco, дъщерна компания на Nissan Motor Co., Ltd.
Работен принцип на Xtronic CVT
В повечето случаи, скоростната кутия Xtronic CVT е безстепенна скоростна кутия задвижвана от многоклинов ремък, електронна управлявана и с хидротрансформатор. Ремъкът се заменя с верига за по-мощните двигатели. Версията за хибридни автомобили използва сух съединител вместо хидротрансформатор.
Ръчният режим използва електронен блок за управление със специален софтуер. За да го активира, шофьорът трябва да сложи селектора за скорости в положение “D”, а след това да натисне наляво, за да заключи задействаната предавка. За да превключи на по-висока или по-ниска предавка, шофьорът трябва да премести селектора наляво или надясно – към знака “+” или “–”.
Популярни трансмисии Xtronic CVT
Код на трансмисията | Макс. Капацитет на двигателя, Л. | Макс. въртящ момент на двигателя, Н-м | Вид задвижване | Начало на производството | Модели, в които се използва |
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) | 1.8 | 175 | Предно задвижване | 2002 | Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12 |
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) | 3.5 | 350 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2002 | Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3 |
JF011E (RE0F10A) | 2.5 | 250 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2005 | Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11 |
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) | 2.5 | 250 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2012 | Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33, L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) | 3.5 | 380 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2012 | Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) | 2.5 | 350 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2012 | Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32 |
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) | 3.5 | 450 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2014 | Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33 |
Чести неизправности на скоростните кутии Xtronic CVT
Неизправности | Трансмисии |
Стъпковия мотор се поврежда често | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A) |
Агресивното шофиране с рязко спиране причинява разтягане на вариаторния ремък. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Соленоидите се задръстват, а трансмисията започва да приплъзва. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Клапанът за регулиране на налягането на маслената помпа има кратък период на експлоатация, чувствителен е на замърсяване и блокира. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D) |
Модулът за управление на трансмисията се поврежда преждевременно. | JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Прегряване може да причини повреда на сензорите за входяща и изходяща скорост и клапана за освобождаване на налягането. | JF011E (RE0F10A) |
Лагерите на входящия и изходящия вал се износват дори и при нисък пробег. В този случай произвеждат специфично виене. | JF011E (RE0F10A) |
Разрушава се лагер на ролка на трансмисията. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Хидротрансформаторът се може да се повреди преждевременно. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Поради разположението си, радиатора за трансмисионно масло се замърсява доста бързо, причинявайки прегряването на скоростната кутия. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Шлицовите съединения се износват поради високи въртящи моменти причинени от агресивно шофиране. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E) |
Клапаните на електромагнитния съединител изгарят. | JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Коментирай