Скоростна кутия Xtronic CVT: отличителни особености и технически характеристики

Скоростна кутия Xtronic CVT: отличителни особености и технически характеристики

Xtronic CVT е електронно контролирана безстепенна трансмисия, с която се оборудват много модели Nissans, както и някои модели Renault и Infiniti. Тя се произвежда от средата на първото десетилетие на 21в. Съвременните модели притежават ръчен режим на смяна на предавки с 6 виртуални предавки. Всички трансмисии Xtronic CVT се произвеждат от японската компания  Jatco, дъщерна компания на  Nissan Motor Co., Ltd.

Работен принцип на Xtronic CVT 

В повечето случаи, скоростната кутия Xtronic CVT е безстепенна скоростна кутия задвижвана от многоклинов ремък, електронна управлявана и с хидротрансформатор. Ремъкът се заменя с верига за по-мощните двигатели. Версията за хибридни автомобили използва сух съединител вместо хидротрансформатор. 

Ръчният режим използва електронен блок за управление със специален софтуер. За да го активира, шофьорът трябва да сложи селектора за скорости в положение  “D”, а след това да натисне наляво, за да заключи задействаната предавка. За да превключи на по-висока или по-ниска предавка, шофьорът трябва да премести селектора наляво или надясно – към знака  “+” или “–”.

Популярни трансмисии Xtronic CVT 

Код на трансмисията Макс. Капацитет на двигателя, Л.  Макс. въртящ момент на двигателя, Н-м Вид задвижване Начало на производството Модели, в които се използва
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) 1.8 175 Предно задвижване 2002 Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) 3.5 350 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2002 Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3
JF011E (RE0F10A) 2.5 250 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2005 Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) 2.5 250 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2012 Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33,  L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) 3.5 380 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2012 Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) 2.5 350 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2012 Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) 3.5 450 Предно задвижване, задвижване на всички колела 2014 Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33

Чести неизправности на скоростните кутии Xtronic CVT 

НеизправностиТрансмисии
Стъпковия мотор се поврежда честоJF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A)
Агресивното шофиране с рязко спиране причинява разтягане на вариаторния ремък. JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Соленоидите се задръстват, а трансмисията започва да приплъзва. JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Клапанът за регулиране на налягането на маслената помпа има кратък период на експлоатация, чувствителен е на замърсяване и блокира.  JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D)
Модулът за управление на трансмисията се поврежда преждевременно. JF010E (RE0F09A, RE0F09B)
Прегряване може да причини повреда на сензорите за входяща и изходяща скорост и клапана за освобождаване на налягането. JF011E (RE0F10A)
Лагерите на входящия и изходящия вал се износват дори и при нисък пробег. В този случай произвеждат специфично виене. JF011E (RE0F10A)
Разрушава се  лагер на ролка на трансмисията. JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
Хидротрансформаторът се може да се повреди преждевременно. JF016E (RE0F10D, RE0F10F)
Поради разположението си, радиатора за трансмисионно масло се  замърсява доста бързо, причинявайки прегряването на скоростната кутия. JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)
Шлицовите съединения се износват поради високи въртящи моменти причинени от агресивно шофиране.  JF017E (RE0F10G, RE0F10E)
Клапаните на електромагнитния съединител изгарят. JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H)