Какво е Q4? Особености и технически характеристики

Какво е Q4? Особености и технически характеристики

Q4 е система за задвижване на всички колела, с която се оборудват автомобили Alfa Romeo от 1994. Тя подобрява динамиката на автомобила и офроуд способностите му. Тя също подобрява стабилността му на хлъзгави повърхности.

Как работи Q4 

Първоначално са произвеждани само версии с постоянно задвижване, при които въртящият момент на двигателя се предава на всички колела едновременно. За разпределението на въртящия момент между осите са отговорни виско муфа тип Ferguson или самоблокиращ се диференциал.  

По-късно са излезли версии с ръчно включване на задвижването на всички колела с ръчно включване, при които въртящият момент на двигателят се предава само на задната ос, но ако задно колело забуксува, предната ос се задейства и получава до 50% от въртящия момент. Електронно-контролиран многодисков фрикционен съединител се използва за тази цел.

Особености на Q4 

Вид задвижване Отличителни особености на диференциалите Модели Alfa Romeo оборудвани с този вид задвижване
Постоянен AWD Централният диференциал е планетна предавка с виско муфа. Предният диференциал е от отворен тип, задният е самоблокиращ се диференциал Torsen. 155 167.
Централен диференциал Torsen разпределя въртящия момент между осите в съотношение 57:43. В случай на буксуване на колело, това съотношение може да се промени от 72:28 до 22:78, предоставяйки повече сила на колелата с по-добро сцепление. 159 939; Brera 939; Spider 939.
Централният диференциал е оборудван с виско муфа и електронно блокиране. Задният диференциал е самоблокиращ се. 164.
AWD с ръчно включване Самоблокиращ се диференциал Torsen или електронно-контролиран отворен диференциал може да се използва на задната ос. Активната раздатъчна кутия (ATC) се отличава с бързото си задействане и свързва предната ос незабавно. Giulia 952; Stelvio 949.