SAWD: описание, особености и работен принцип

Symmetrical AWD или SAWD: описание, особености и работен принцип

Symmetrical AWD или SAWD е система за задвижване на всички колела на Subaru, която се използва от 2003г. С нея се оборудват всички модели от марката, освен  BRZ и класата кей-кар. Тя подобрява управляемостта и стабилността на автомобила на хлъзгави повърхности. Системата позволява бързо ускорение на сухи пътища и подобрява офроуд способностите му.,

Как работи

Отличителна особеност на SAWD е симетричното му разположение. Коляновият вал на двигателя, скоростната кутия, карданния вал и централния и междуосевия диференциал са разположени по надлъжната ос на автомобила. Това помага да се понижи центъра на гравитацията и подсигурява по-добро разпределение на теглото. Това допринася за по-добрата управляемост и повишен комфорт за шофьора и пътниците.

SAWD се предлага в различни дизайни. Версиите с ръчна скоростна кутия обикновено са оборудвани с централен диференциал с конична предавка и виско муфа за блокиране. В условията на равно сцепление на всички колела, въртящият момент на двигателя се разпределя равномерно между осите. Виско муфата се активира, ако едно от тях започне да буксува и по-голямата част от въртящия момент се разпределя към оста с по-добро сцепление. Версиите с по-мощни двигатели притежават самоблокиращ се диференциал с виско муфа.

При автомобилите с автоматична или безстепенна скоростна кутия, работата на  SAWD се извършва с помощта на многодисков съединител с героторна помпа. Тя разпределя въртящият момент между осите според условията на пътя. Понякога за тази цел се използва електронно-контролиран многодисков съединител с позитивен блокаж.

Особености на SAWD

Вид скоростна кутия Модели Subaru Особености на диференциалите
Ръчна Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Централният диференциал има конична предавка. Той се блокира с помощта на виско муфа. Често има редукторна предавка. Задният диференциал също може да има блокировка с помощта на виско муфа.
Автоматична Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Несиметричен диференциал с планетна предавка и пластинчата муфа се използва като централен диференциал. Ако е нужно, цялата сила на двигателя може да се предава на едно колело, благодарение на системата за контрол на динамиката на автомобила (VDC).
Бестепенна скоростна кутия Lineartronic Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Вместо централен диференциал се използва многодисков съединител с електронно управление за разпределение на въртящия момент между осите. Междуосевите диференциали са от отворен тип.

AUTODOC CLUB
Отключете своя асистент за поддръжка на автомобила!

Следете разходите, управлявайте записи, планирайте смяна на части и още.