
Symmetrical AWD или SAWD е система за задвижване на всички колела на Subaru, която се използва от 2003г. С нея се оборудват всички модели от марката, освен BRZ и класата кей-кар. Тя подобрява управляемостта и стабилността на автомобила на хлъзгави повърхности. Системата позволява бързо ускорение на сухи пътища и подобрява офроуд способностите му.,
Как работи
Отличителна особеност на SAWD е симетричното му разположение. Коляновият вал на двигателя, скоростната кутия, карданния вал и централния и междуосевия диференциал са разположени по надлъжната ос на автомобила. Това помага да се понижи центъра на гравитацията и подсигурява по-добро разпределение на теглото. Това допринася за по-добрата управляемост и повишен комфорт за шофьора и пътниците.
SAWD се предлага в различни дизайни. Версиите с ръчна скоростна кутия обикновено са оборудвани с централен диференциал с конична предавка и виско муфа за блокиране. В условията на равно сцепление на всички колела, въртящият момент на двигателя се разпределя равномерно между осите. Виско муфата се активира, ако едно от тях започне да буксува и по-голямата част от въртящия момент се разпределя към оста с по-добро сцепление. Версиите с по-мощни двигатели притежават самоблокиращ се диференциал с виско муфа.
При автомобилите с автоматична или безстепенна скоростна кутия, работата на SAWD се извършва с помощта на многодисков съединител с героторна помпа. Тя разпределя въртящият момент между осите според условията на пътя. Понякога за тази цел се използва електронно-контролиран многодисков съединител с позитивен блокаж.
Особености на SAWD
Вид скоростна кутия | Модели Subaru | Особености на диференциалите |
Ръчна | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Централният диференциал има конична предавка. Той се блокира с помощта на виско муфа. Често има редукторна предавка. Задният диференциал също може да има блокировка с помощта на виско муфа. |
Автоматична | Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. | Несиметричен диференциал с планетна предавка и пластинчата муфа се използва като централен диференциал. Ако е нужно, цялата сила на двигателя може да се предава на едно колело, благодарение на системата за контрол на динамиката на автомобила (VDC). |
Бестепенна скоростна кутия Lineartronic | Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. | Вместо централен диференциал се използва многодисков съединител с електронно управление за разпределение на въртящия момент между осите. Междуосевите диференциали са от отворен тип. |
Коментирай