SAWD: описание, особености и работен принцип

SAWD: описание, особености и работен принцип

Symmetrical AWD или SAWD е система за задвижване на всички колела на Subaru, която се използва от 2003г. С нея се оборудват всички модели от марката, освен  BRZ и класата кей-кар. Тя подобрява управляемостта и стабилността на автомобила на хлъзгави повърхности. Системата позволява бързо ускорение на сухи пътища и подобрява офроуд способностите му.,

Как работи

Отличителна особеност на SAWD е симетричното му разположение. Коляновият вал на двигателя, скоростната кутия, карданния вал и централния и междуосевия диференциал са разположени по надлъжната ос на автомобила. Това помага да се понижи центъра на гравитацията и подсигурява по-добро разпределение на теглото. Това допринася за по-добрата управляемост и повишен комфорт за шофьора и пътниците.

SAWD се предлага в различни дизайни. Версиите с ръчна скоростна кутия обикновено са оборудвани с централен диференциал с конична предавка и виско муфа за блокиране. В условията на равно сцепление на всички колела, въртящият момент на двигателя се разпределя равномерно между осите. Виско муфата се активира, ако едно от тях започне да буксува и по-голямата част от въртящия момент се разпределя към оста с по-добро сцепление. Версиите с по-мощни двигатели притежават самоблокиращ се диференциал с виско муфа.

При автомобилите с автоматична или безстепенна скоростна кутия, работата на  SAWD се извършва с помощта на многодисков съединител с героторна помпа. Тя разпределя въртящият момент между осите според условията на пътя. Понякога за тази цел се използва електронно-контролиран многодисков съединител с позитивен блокаж.

Особености на SAWD

Вид скоростна кутия Модели Subaru Особености на диференциалите
Ръчна Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Централният диференциал има конична предавка. Той се блокира с помощта на виско муфа. Често има редукторна предавка. Задният диференциал също може да има блокировка с помощта на виско муфа.
Автоматична Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. Несиметричен диференциал с планетна предавка и пластинчата муфа се използва като централен диференциал. Ако е нужно, цялата сила на двигателя може да се предава на едно колело, благодарение на системата за контрол на динамиката на автомобила (VDC).
Бестепенна скоростна кутия Lineartronic Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Вместо централен диференциал се използва многодисков съединител с електронно управление за разпределение на въртящия момент между осите. Междуосевите диференциали са от отворен тип.