За да свалиш приложението:
Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.
Кога трябва да сменям масления филтър?
Компонентът трябва да се сменя на всеки 7000 – 10 000 километра. Обаче, периодът на експлоатация на тези консумативи може да се понижи поради постоянно високо натоварване на двигателя, нискокачествено масло в смазващата система или навлизането на антифриз в системата, поради нарушената ѝ херметичност. Друга причина за преждевременна смяна на частта може да е прегряване на двигателя, след което работната течност в смазващата система и самият филтър трябва да се сменят.
Няма директни симптоми на задръстен маслен филтър. Частта е оборудвана със специален байпасен клапан, който се отваря, когато филтриращият елемент е задръстен. Това помага да се предотврати недостигът на масло, обаче, това прави невъзможно оценяването на пропускателния капацитет на филтър. Поради тази причина трябва да следвате препоръките на производителя на автомобила за интервалите на смяна и да вземате предвид условията на работа на автомобила.
Моля, имайте предвид: не монтирайте нов филтриращ елемент преди да смените лубриканта, защото компонентът бързо ще се замърси, заради добавките, които се съдържат в маслото. Поради същата причина не трябва да използвате стар филтър с ново масло: то ще се замърси много бързо.
В някои случаи, течове от корпуса на филтъра са признак, че компонентът трябва да се смени. Датчикът за налягане на маслото може да свети по-дълго от обичайното при колите с хоризонтално монтиран филтър. Това може да е в резултат от дефектен обратен клапан.
Какво става, ако не сменям масления си филтър?
Масленият филтър има специален байпасен клапан, който предотвратява недостигът на масло в двигателя и се отваря, когато палите студения двигател, в случай на висок вискозитет на маслото, екстремно високо налягане в смазващата система или когато филтриращият елемент е задръстен и пропускателният му капацитет е значително понижен. Ако не сте сменяли масления филтър от дълго време, нечисто масло постоянно ще се доставя на двигателя. Това води до повишено образуване на нагар и отлагания по частите на двигателя, задръстване на маслените канали и бързи износване на цилиндробуталната група.
Какви са стъпките за смяна на маслен филтър?
На първо място е нужно да повдигнете колата или да я спрете над сервизен канал. Обездвижете я с ръчната спирачка. Двигателят трябва да бъде леко загрят. След това развийте пробката за източване на маслото на картера и източете отпадъчното масло в подготвен за целта съд. Бъдете внимателни: маслото е горещо. След това, в зависимост от това дали филтърът е от касетен тип или не, трябва да развиете корпуса на филтъра или да премахнете филтриращия елемент от корпуса. Покрийте каросерията с кърпа, за да я запазите чиста. Смажете уплътнението на новия филтър с моторно масло. Самият филтър също трябва да се напълни с лубрикант преди монтажа. Това помага да се предотврати недостигът на масло в двигателя в първите секунди след паленето му. Новата част трябва да се завие с динамометричен ключ. Не презатягайте компонента, защото повреденият уплътнителен пръстен ще причини течове от монтажното място.
След това, почистете картера и завийте резбованата пробка с нов уплътнителен пръстен на нея. След това, налейте ново масло до нужното ниво, запалете двигателя и го оставете да работи известно време и проверете нивото на маслото с щеката за масло, за да го допълните ако е нужно.
Може ли смяната на филтъра да подобри производителността на двигателя?
Не, не може. На двигателя се доставя масло независимо от състоянието на филтриращия елемент поради наличието на байпасен клапан. Ако този клапан блокира и пропускателния капацитет на филтъра е нарушен, количеството масло влизащо в двигателя може да е по-малко от нужното. Това ще накара индикаторът за налягане на маслото да светне и ще ви уведоми за ниското налягане на маслото в системата. В този случай ще е нужно да отстраните проблема преди да забележите загуба на мощност на двигателя.
Компонентите различават ли се?
Да, компонентите могат да се различават по размер, степента на способност за филтриране, пропускателния капацитет, материалите на филтриращия елемент и корпуса, броя клапани, и налягането нужно за отварянето на тези клапани. Има маслени филтри с разглобяем корпус и от касетен тип. Първите са по-малко вредни за околната среда, защото възможността да се смени само филтриращия елемент решава проблема с изхвърлянето на металните части. Уверете се, че компонентите, които сте изпрали напълно съвпадат с конструкцията на автомобила ви и работните му условия. Причината за това не са само проблемите с монтажа. Например, ако купите продукт за спортна кола с байпасен клапан, който се отваря при ниско налягане, през повечето време маслото няма да се филтрира.