Geartronic – скоростни кутии за автомобили Volvo

Geartronic – скоростни кутии за автомобили Volvo

Geartronic e типтроник скоростна кутия с хидротрансформатор и функция за ръчна смяна на предавки, която се използва при леки и товарни автомобили Volvo. Тя е излязла през 90-те години на 20в. В момента се предлага за почти всички модели на марката. Ръчният режим позволява на шофьора да поеме контрол над автомобила, ако е нужно, например, за да подобри оф-роуд представянето или динамиката в определени ситуации по време на шофиране. 

Как работи Geartronic 

Geartronic по подразбиране работи като автоматична скоростна кутия, независимо изчисляваша и променяща съотношението на предавките. За да превключи на ръчен режим, шофьорът премества скоростният лост в положение  “+S-”, а след това на “+” или “-”, в зависимост от предавката, на която желае да превключи. Много съвременни модели  Volvo имат също и лостове на волана за ръчно управление на трансмисията. След превключване на ръчен режим, цветът на индикатора “+S−” на таблото става оранжев и се появява цифра, която посочва коя предавка е активирана.  

Популярни версии на Geartronic 

Код на скоростната кутия Производител Брой предавки Макс. Капацитет на двигателя, Л. Макс. Въртящ момент на двигателя, Н-м Начало на производството Модели, в които се използва
AWTF-80 SC Aisin 6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35,  AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Чести неизправности на Geartronic 

НеизправностиТрансмисии 
Соленоидите на хидротрансфортматора се задръстват, ако трансмисионната течност не се смени на време. AW55-50SN, TG-81SC.
Механичните елементи на трансмисията започват да се износват, ако нивото на трансмисионната течност е твърде ниско. AW55-50SN.
Валовете на планетната предавка се повреждат често. AW55-50SN.
Блокиращият съединител в преобразувателя на въртящия момент се износва.TG-81SC. 
Появява се теч от кожуха или уплътнението лявата полуоска. TG-81SC.
Лагерите са склонни към повреждане. GM 4Т65Е.