JTD е серия от дизелови двигатели, които са оборудвани с комън рейл директна инжекционна система, произведена от Fiat Chrysler Automobiles. С тях се оборудват автомобили на Fiat, Lancia и Alfa Romeo. Chrysler, Jeep, Maserati, RAM и някои други автомобили също се оборудват с тях. Произвеждат се от 1997г. Те са били първите с комън рейл директна инжекционна система – съвместна разработка на Fiat и Bosch. Някои JTD двигатели са разработени в сътрудничество с General Motors. Всичките са оборудвани с двойни турбокомпресори или турбокомпресори с променлива геометрия. Отличават се с висока мощност, надеждност и икономичност.
Популярни двигатели JTD
Код на двигателя |
Име на версията |
Капацитет, Л. |
Брой и разположение на цилиндрите |
Брой клапани |
Мощност, кс |
Макс. Въртящ момен, Н·м |
Начало на производството |
Модели оборудвани с тях |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; from 2002, MultiJet |
1.9 |
4, редови |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1.9 |
4, редови |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo;Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1.3 |
4, редови |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1.6 |
4, редови |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2.0 |
4, редови |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2.4 |
5, редови |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2.4 |
5, редови |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2.3 |
4, редови |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Чести неизправности на JTD двигателите
Неизправности | Двигатели |
При версиите с пластмасов всмукателен колектор, вихровите клапи могат да се скъсат и да повредят двигателя, ако попаднат в горивните камери. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Ако маслото не се смени навреме, горивните инжектори могат да се задръстят бързо. Те не издържат дълго след почистване. | 1.9 MultiJet. |
Маслото изгаря бързо, което може да причини приплъзване на ангренажната верига. | 1.3 MultiJet. |
Ангренажната верига има кратък период на експлоатация. Кобилиците на двигателя се повреждат, ако тя се скъса. | 1.3 MultiJet. |
Неизправности на ECU при температури под нулата правят невъзможно паленето на двигателя. | 1.3 MultiJet. |
Появяват се течове на охладителна течност изпод термостата, което може да доведе до прегряване на двигателя. В някои версии, самият термостат е уязвим на напукване. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Дэн
Усмихнат техник с много опит от участията във видео уроците на AUTODOC;
Винаги носи своите защитни очила;
състезава се със своето BMW X5 E53;
мечтае да получи наградата Златно копче за получаване 1,000,000 абонати в YouTube.
Коментирай