4Matic е система за задвижване на всички колела, с която се оборудват автомобили Mercedes-Benz. Тя е частна разработка на Daimler AG. Създадена е в сътрудничество с австрийската компания Magna Steyr AG & Co KG. Тази система се е появила за първи път през 1987, когато е излязъл седана E-Class W124. Вече има няколко поколения на 4Matic.
Работен принцип
Основната разлика между различните поколения на 4Matic е в конструкцията на междуосевия диференциал. Ранните системи са имали диференциал с механичен блокаж. Това се е постигало с два хидравлични многодискови съединителя. Блокирането и разблокирането на съединителя е позволявало предната ос изцяло да се изключи. В режим на задвижване на всички колела въртящият момент на двигателя се е разпределял между предната и задната ос в съотношение от 33:67 или 50:50.
По-късно разработчиците са включили в 4Matic електронно-контролиран отворен диференциал като междуосеви диференциал. Силата се е разпределяла чрез забавянето на индивидуални колела и/или регулиране на въртящия момент на двигателя. Някои версии включват многодискови съединители. Въртящият момент на двигателя може да се разпределя между предната и задната ос в съотношения от 40:60, 45:55, 50:50 и други.
Особености на 4Matic
Година на първо производство | Вид | Отличителни особености на диференциалите | Модели Mercedes-Benz оборудвани с 4Matic |
1987 | С ръчно включване/постоянен | Междуосеви блокиращ диференциал Ferguson. Диференциалът на задните колела може също да се блокира. Предният диференциал е отворен. | Е-Class W124, S124. |
1997 | Постоянен | Междуосевия и колесния диференциал са отворени. И двата имат електронен блокаж. Той се извършва от ETS (система за контрол на теглителната сила) или ESP (система за контрол на стабилността). | E-Class W210, W211, S210, S211; М-Class W163; S-Class W220, V220; C-Class W203, S203; R-Class W251, V251; Viano W639, V639. |
2006 | Блокировката Pre-Lock е реализирана под формата на двудисков съединител с постоянно пренатегнатa дискова пружина. Той се задейства, когато разликата между въртящия момент на предната и задната ос достигне 50 Н-м. Ако това не е достатъчно се активира ESP. | CL-Class С216; S-Class W221, V221; C-Class W204, S204; GLK-Class X204; CLS-Class C218, X218; E-Class W212, S212. | |
2006 | Междуосевия диференциал и диференциала на задната ос имат многодискови съединителя. Въртящият момент на двигателя се разпределя също и от системата за контрол на стабилността. | GL-Class X164. | |
2016 | Междуосеви диференциал с многодисков съединител позволява да се изключва ръчно задната ос. | E-Class C238 E53 AMG. |