4Matic: дефиниция, особености и работен принцип

4Matic: дефиниция, особености и работен принцип

4Matic е система за задвижване на всички колела, с която се оборудват автомобили Mercedes-Benz. Тя е частна разработка на Daimler AG. Създадена е в сътрудничество с австрийската компания Magna Steyr AG & Co KG. Тази система се е появила за първи път през 1987, когато е излязъл седана E-Class W124. Вече има няколко поколения на 4Matic.

Работен принцип

Основната разлика между различните поколения на 4Matic е в конструкцията на междуосевия диференциал. Ранните системи са имали диференциал с механичен блокаж. Това се е постигало с два хидравлични многодискови съединителя. Блокирането и разблокирането на съединителя е позволявало предната ос изцяло да се изключи. В режим на задвижване на всички колела въртящият момент на двигателя се е разпределял между предната и задната ос в съотношение от 33:67 или 50:50. 

По-късно разработчиците са включили в 4Matic електронно-контролиран отворен диференциал като междуосеви диференциал. Силата се е разпределяла чрез забавянето на индивидуални колела и/или регулиране на въртящия момент на двигателя. Някои версии включват многодискови съединители. Въртящият момент на двигателя може да се разпределя между предната и задната ос в съотношения от 40:60, 45:55, 50:50 и други. 

Особености на 4Matic

Година на първо производство Вид Отличителни особености на диференциалите Модели Mercedes-Benz оборудвани с 4Matic
1987 С ръчно включване/постоянен Междуосеви блокиращ диференциал Ferguson. Диференциалът на задните колела може също да се блокира. Предният диференциал е отворен. Е-Class W124, S124.
1997 Постоянен Междуосевия и колесния диференциал са отворени. И двата имат електронен блокаж. Той се извършва от ETS (система за контрол на теглителната сила) или ESP (система за контрол на стабилността). E-Class W210, W211, S210, S211; М-Class W163; S-Class W220, V220; C-Class W203, S203; R-Class W251, V251; Viano W639, V639.
2006 Блокировката Pre-Lock е реализирана под формата на двудисков съединител с постоянно пренатегнатa дискова пружина. Той се задейства, когато разликата между въртящия момент на предната и задната ос достигне 50 Н-м. Ако това не е достатъчно се активира ESP. CL-Class С216; S-Class W221, V221; C-Class W204, S204; GLK-Class X204; CLS-Class C218, X218; E-Class W212, S212.
2006 Междуосевия диференциал и диференциала на задната ос имат многодискови съединителя. Въртящият момент на двигателя се разпределя също и от системата за контрол на стабилността. GL-Class X164.
2016 Междуосеви диференциал с многодисков съединител позволява да се изключва ръчно задната ос. E-Class C238 E53 AMG.
club
Твоят профил е твой личен асистент.

Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.