Какво е RWD? Особености и технически характеристики

Какво е RWD? Особености и технически характеристики

RWD е общ термин, който се използва за системите за задно задвижване, които се използват при всички марки леки и товарни автомобили. Това означава, че въртящия момент на двигателя се предава на задните колела. Този вид задвижване е бил широко използван в през 20-ти век. В днешни дни RWD се среща все по-рядко. Обикновено спортни автомобили с мощни двигатели като Dodge Challenger and Charger, Chevrolet SS, Chrysler 300, Subaru BRZ, Hyundai Genesis Coupe и Mazda MX-5, са с такова задвижване. 

Как работи RWD

При повечето автомобили със задно задвижване, двигателят и трансмисията са монтирани отпред. Въртящият момент на двигателя се предава към крайната предавка на задния мост чрез карданен вал и от крайната предавка към междуколесния диференциал. Крайната предавка повишава предоставеният въртящ момент от двигателя, а диференциала разпределя мощността между задвижващите колела. Предната ос не е свързана с трансмисията. 

Предлагат се и други видове разположение. Например, двигателят може да е монтират в предницата на автомобила, а трансмисията да е монтирана в един корпус заедно с крайната предавка на задния мост. Карданният вал се използва за предаване на въртящия момент от двигателя към трансмисията. При някои автомобили двигателят се монтира отзад и се помещава в един блок с трансмисията и крайната предавка на задния мост.. 

Видове и особености на RWD

Разположение на RWD Разположение на двигателя Разположение на трансмисията Предимства Недостатъци Автомобили с този вид задно задвижване
Предно Пред или над оста Отпред, по-рядко отзад
  • Отлична стабилност на сухи повърхности.
  • Равномерно износване на гумите.
  • Повишена маса на автомобила.
  • Намалено пространство в интериора.
  • Значителна загуба на мощност.
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
Средно Зад оста
  • Понижено натоварване на предната ос
  • Необичайно разположение на интериора.
  • Малък багажник или липса на такъв.
Mazda RX-7 FD; Dodge Viper SRT-10; Daihatsu Hijet S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes-Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
Средно Пред оста Отзад
  • Подобрено сцепление на задвижващите колела, особено на хлъзгави повърхности.
  • Отлична управляемост.
  • Способност за завиване с висока скорост.
  • Понижена способност за задържане на пътя.
  • Труден достъп до двигателя.
  • Малък капацитет на интериора.
  • Сложна конструкция на охладителната система на двигателя.
.
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
Задно Зад оста
  • Понижена маса на автомобила.
  • Отлична динамика.
  • Добро сцепление и стабилност на хлъзгави повърхности.
  • Ниски нива на шум в салона.
  • Оптимално разпределение на спирачната сила.
  • Повишено презавиване.
  • Лоша управляемост.
  • Понижена стабилност на каросерията в силен вятър.
  • Сложна конструкция на охладителната система на двигателя и парното на салона, поради което са трудни за ремонтиране.
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911 997; Tesla Model S 5YJS.
club
Твоят профил е твой личен асистент.

Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.