FWD: дефиниция, особености и работен принцип

FWD: дефиниция, особености и работен принцип

FWD е общ термин за предно задвижване на колелата. Първият автомобил с такъв вид задвижване е роудстъра Alvis от 1928. Този вид задвижване е широко използвано през 60-те и 70-те години, а в днешни дни е най-популярното за автомобили от среден размер и компактни коли. 

Как работи FWD

Ключовите компоненти на трансмисията в автомобилите с FWD (блок скоростна кутия – диференциал) са:

  • Скоростна кутия: тя е свързана с маховика на двигателя чрез съединител или хидравличен преобразувател на въртящ момент. Тя предава въртящия момент от двигателя към крайната предавка и променя съотношението на предавките, което, от своя страна, помага да се регулира въртящия момент. 
  • Крайна предавка: тя променя изходния въртящ момент от скоростната кутия и го предава на диференциала. 
  • Mеждуколесен диференциал: той разпределя силата между предните колела. Често притежава електронен блокаж и може да е вграден в корпуса на скоростната кутия. 
  • Задвижващи валове: те предават въртящия момент от диференциала към колелата. 

Видове FWD и особености

Разположение на двигателя Разположение на FWD  Предимства Недостатъци Автомобили с този вид предно задвижване
Надлъжен, пред оста  Главната предавка на двигателя и скоростната кутия са разположени едни за други 
  • Високо натоварване на задвижващите колела, което подобрява теглителната сила и сцеплението с пътя, особено на хлъзгави повърхности. 
  • Подобрена пасивна безопасност поради повишената деформационна зона. 
  • Високо съпротивление на волана. 
  • Повишено недозавиване. 
  • Слаби офроуд възможности. 
  • Неоптимално разпределение на спирачната сила. 
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2.   Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;
Renault 12, 18;
Alfa Romeo Arna.
Надлъжен, зад оста 
  • Добри офроуд способности поради малката изнесеност напред на предницата на колата. 
  • Дългото междуосие предоставя много меко возене. 
  • Недостатъчно натоварване на предницата на автомобила, което има негативни последствия за сцеплението му и способностите на теглене. 
  • Ограничено пространство в интериора. 
  • Слаба ефикасност на охладителната система на двигателя. 
Citroën DS;
Renault 4, 5.
Надлъжен, над оста  Двигателят е монтиран над трансмисията, отстрани  
  • Добра видимост от шофьорската седалка. 
  • Оптимално разпределение на теглото. 
  • Понижена ефикасност на двигателя. 
  • Сложна конструкция на задвижващата система. 
Toyota Tercel L10;
Cadillac Eldorado;
Saab 99;
Oldsmobile Toronado.
Напречен, пред оста  Главната предавка на двигателя и скоростната кутия са една зад друга. 
  • Компактно разположение. 
  • Проста конструкция на двигателя. 
  • Неравномерно износване на полуосите. 
  • Паразитна инерция на волана. 
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;
Opel Astra J, K;
Škoda Fabia 545.
Напречен, над оста 
  • Скоростната кутия споделя картер с двигателя, което пести пространство под предния капак. 
  • Сложна конструкция на скоростната кутия, правеща ремонтите по-трудни. 
Peugeot 104, 204, 304, 205;
Citroën Visa Super;
Rover Mini.
    club
    Твоят профил е твой личен асистент.

    Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.