CVT е трансмисия с непрекъснато променливо предаване. Това е вид автоматична трансмисия. Осигурява плавното регулиране на предавателните числа. При нея няма фиксирано положение. Тя автоматично съгласува оборотите на коляновия вал с натоварването на двигателя. Разработчик на тази технология е холандската компания DAF, а първоначално е наречена Variomatic.
В наши дни различни варианти на CVT се инсталират в моделите на Dodge, Jeep, Fiat, Mitsubishi, Mini, Opel, Peugeot, както и на други. Повечето производители на трансмисии с непрекъснато променливо предаване им дават свои собствени имена.
Сред най-популярните CVT са:- Autotronic (Mercedes-Benz);
- Durashift CVT и Ecotronic (Ford);
- Lineartronic (Subaru);
- Multimatic (Honda);
- Xtronic и Hyper (Nissan);
- Multidrive (Toyota);
- Multitronic (Audi).
- с V-образен ремък;
- тороидални;
- верижни.
Принцип на действие на CVT
По-разпространени CVT трансмисии при съвременните автомобили са тези с V-образни ремъци, принципът на работа на които се основава на промяната на работния диаметър на елементите им. При конструирането на трансмисии с V-образен ремък се използват конични ролки, съставени от 2 части. Разстоянието между конусите на всяка ролка и диаметъра автоматично се настройват с помощта на серво механизми според оборотите на двигателя и скоростта на автомобила. V-образният ремък се използва за предаване на въртящия момент между две ролки. Вместо ремъци верижните CVT разполагат с широка верига с пластини.
Тороидалните CVT разполагат с по-сложна конструкция и засега се използват много рядко.
Преимущества при инсталирането на CVT
Коментирай