Какво е AMT? Определение, видове, характеристики и как работи

Какво е AMT? Определение, видове, характеристики и как работи

AMT означава автоматичната ръчна скоростна. Тя е конструирана на базата на ръчната скоростна кутия, но се различава от нея, поради наличието на автоматични скорости и система за управление на съединителя.

 Предимствата на AMT са: 
  • удобна експлоатация;
  • икономичност;
  • надеждност;
  • относително ниска цена за сравнение с класическата автоматична скоростна кутия.

AMT може да работи, както в полуавтоматичен, така и в автоматичен режими. Първият предполага последователно превключване на скоростите с помощта на лост на централната конзола или на превключватели на кормилната конзола.

При автоматичен режим управлението на AMT става чрез електронна система, компоненти на която са:

  • управляващ блок;
  • входни датчици;
  • задвижващи механизми.

Управляващият блок анализира входящата информация и по-специално данните за температурата и налягането на маслото, позицията на лоста, както и тази на превключващата щанга. Въз основа на резултатите от анализа той изпраща команди към задвижващите механизми.

AMT разполага с фрикционен съединител

AMT разполага с фрикционен съединител. Съвременните автомобили могат да разполагат с предавателна кутия, имаща двоен съединител. Вторият предава въртящия момент от двигателя, без да прекъсва потока на мощността.

 Сред най-популярните автоматични ръчни скоростни кутии с двоен съединител са: 
  • DCT M Drivelogic (BMW);
  • PDK (Porsche);
  • DSG (Volkswagen);
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
  • Powershift (Ford, Volvo);
  • S-Tronic (Audi);
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi);
  • TCT (Alfa Romeo).
 Според вида на съединителя и предаването има два вида AMT: 
  1. С електрическо предаване.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën);
    • Dualogic (Fiat).

  2. С хидравлично предаване.
    • SMG (BMW);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini);
    • Selespeed (Alfa Romeo).

Задвижващите механизми на AMT с електрическо предаване са електромотори, а при тези с хидравлично предаване са хидравлични цилиндри, които се контролират от електромагнитни клапани. Системата за управление на AMT с хидравлично предаване включва блок за хидравлично управление, който управлява работата на хидравличните цилиндри, а също и поддържа налягането в системата.

Хидравличното предаване за сравнение с електрическото има по-висока консумация на енергия – нуждае се от допълнителна енергия за да се поддържа налягането в системата. Преимуществото на хидравличното предаване пред електрическото е във високата му скорост на работа.