АТ е автоматична трансмисия. Представлява система, която самостоятелно сменя скоростите според различни параметри, основният от които е скоростта на автомобила. Комфортът при шофиране е едно от основните предимства на АТ. Автоматичната скоростна кутия дава възможност за плавно сменяне на предавките, които се постига благодарение на хидротрансформатора. Неговата функцията е да предава въртящия момент от двигателя към ръчната скоростна кутия, която е един от компонентите на AT.
Сред най-популярните автоматична трансмисии са:- ZF 5HP 24/30 (Aston Martin DB7; BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Land Rover Range Rover; Rolls-Royce Silver Seraph; Jaguar XJ8);
- GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 5 E39, 3 E46, X5 E53, Z3);
- Jeep 545RFE (Commander Wrangler; Dodge Dakota, Jeep Grand Cherokee, Durango);
- Toyota A340 (Lexus LS, GS; Supra, Toyota 4Runner);
- Toyota A750 (Toyota Land Cruiser; Lexus LX);
- Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
- Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Mazda 3, Mazda 6; Ford Transit Connect, Focus);
- Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y).
Особеност на AT с класическа автоматична скоростна кутия е, че предаването на въртящия момент от двигателя към задвижващите колела става по хидравличен път. Един от основните недостатъци на този вид предаване е завишеният разход на гориво.
Функционалният елемент на този тип трансмисия са планетните зъбни предавки, които включват:- централно (слънчево) колело;
- епициклично колело;
- 2 или повече планетни предавки;
- Носещо устройство.
Всички планетни зъбни колела се въртят по осите си. Постигнато е благодарение на това, че предавките са свързани с носещото устройство.
Използването на 2 или повече набора от планетни системи в различни комбинации в AT дава възможност за увеличаване на броят на скоростите. В съвременните автомобили тяхната смяна се извършва от компютъра. Така се осигуряват оптимални експлоатационни условия на двигателя, което свежда до минимум възможността от претоварване.
Съвременните модификации с автоматична трансмисия нямат в оборудването си педал за съединителя. Лостът на класическата автоматична трансмисия разполага обикновено със следните позиции: движение напред, неутрална скорост, движение назад и паркинг позиция.
Коментирай