Типтроник (мануматик) е вид трансмисия, която предлага както автоматичен, така и ръчен режим на работа. По подразбиране, избора на предавки се извършва от електронен контролен модул и не се управлява от шофьора, обаче, ако е нужно, шофьорът може да избира скорости ръчно, например, за да ускори бързо или да пести гориво. Ръчното управление обикновено се извършва чрез преместване на скоростния лост в специален жлеб, а понякога, с помощта на бутони или лостовете на волана.
Работен принцип
Обикновено, типтроник се базира на традиционна автоматична трансмисия, която е оборудвана с хидравличен преобразувател на задвижващия момент, автоматизирани ръчни скоростни кутии и безстепенни също се срещат често.
Режимът на ръчна смяна на предавки е възможен благодарение на специален фирмуер в електронния контролен модул. Когато шофьорът избере определена предавка, съответният сигнал се изпраща на електронния контролен модул, който задейства избраната предавка.
Популярни марки типтроник
Име | Марка автомобил |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode manual transmission | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode manual transmission | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Предимства и недостатъци на типтроник
Предимства | Недостатъци |
Възможно е използването на двигателя за спиране | По-бавна смяна на предавки, в сравнение с ръчните скоростни кутии |
Пестят повече гориво, в сравнение с традиционните автоматични скоростни кутии | По-голям размер на скоростната кутия |
Подобрена динамика на автомобила | Сложна конструкция |
Опция за спортен режим | Висока цена |
Двигателят е защитен от повреждане поради неправилна смяна на предавки | |
По-добра управляемост на автомобила |
Коментирай