Quattro: описание, особености и работен принцип

Quattro: описание, особености и работен принцип

Quattro е система за постоянно задвижване на четирите колела, с която се оборудват автомобили Audi с напречно разположение на двигателя. Тя за първи път се е появила през 1980г. В днешни дни тя се предлага по стандарт за повечето модели. Quattro позволява да се подобрят офроуд способностите на автомобила в пресечен терен и подобрява динамиката му.

Как работи Quattro

Ключовите елементи на системата са: 

  • Скоростната кутия: тя регулира въртящия момент на двигателя според избрания режим на шофиране и предава въртящия момент към други части на трасмисията. 
  • Раздатъчна кутия с централен диференциал: тя разпределя въртящия момент на двигателя между предната и задната ос. 
  • Главни предавки: те повишават въртящия момент, който се предава на колелата. 
  • Междуосеви диференциали: те разпределят въртящия момент между левите и десните колела. 
  • Задвижващ вал: той свързва раздатъчната кутия и главната предавка на задната ос. 
  • Преден задвижващ вал: той предава въртящия момент от раздатъчната кутия кхм предната главна предавка. 

Повечето модели Audi се използва самоблокиращ се диференциал тип Torsen или Crown Gear. При нормални условия на шофиране, въртящият момент на двигателя се разпределя между предната и задната ос в съотношение от 40:60. Ако колело започне да буксува, по-голямата част от въртящия момент се предава на оста, която има по-добро сцепление. Съотношението на предаване на въртящия момент между предната и задната ос може да бъде, например, 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 или 75:25.

Особености на Quattro

Поколение на системата Вид диференциал Година на производство Модели Audi оборудвани с тази система
Междуосеви Задна ос Предна ос
I Отворен с механичен блокаж Отворен с механичен блокаж Отворен без блокаж 1981 Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85
II

Симетричен, самоблокиращ се Torsen Т-1

1988 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5
III

Симетричен, самоблокиращ се Torsen Т-1

1988 V8 441, 442, 4C2, 4C8
IV Отворен с електронно блокиране 1995 A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8
V Асиметричен, самоблокиращ се Torsen Т-3 2006 RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH
VI

Асиметричен, самоблокиращ се Crown gear

2010 RS5 8T; A7 4A, 4G

Типични неизправности на Quattro

  • Предавките на диференциала се износват бързо. 
  • Каре-карданите могат да се повредят поради шофиране по лоши пътища. 
  • Повреда на ABS сензора причинява неизправност на електронния блокаж на диференциала. 
    club
    Твоят профил е твой личен асистент.

    Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.