TiD и TTiD са имената на дизелови двигатели с директен горивен инжекцион. С тях са оборудвани автомобили Saab от 1998 до 2012. Съкращението TiD означава Turbo Injected Diesel и означава, че двигателят е оборудван с един турбокомпресор. TTiD или Twin Turbo Injected Diesel посочва, че двигателят е с двойно турбо. Първият двигател TiD се е появил през 1998 и с него е бил оборудван Saab 9-3. Версии оборудвани с двигател TTiD са излезли през 2007. Почти всичките тези двигатели са произвеждани от General Motors. Някои са разработени в сътрудничество с други производители, например, Isuzu Motors.
Оcобености на двигателите TiD и TTiD
Двигателите TiD и TTiD имат чугунен двигателен блок и алуминиева цилиндрова глава. Повечето от тях са оборудвани с комън рейл инжекционна горивна система, обаче има версии без горивна рейка, където горивото доставено от помпата се подава директно към горивните инжектори. В газоразпределителния механизъм обикновено се използва ремък и по-рядко верига.
Популярни двигатели TiD и TTiD
Име | Код | Капацитет на двигателя, Л. | Брой и разположение на цилиндрите | Брой клапани | Макс. мощност, кс. | Макс. въртящ момент, Н-м | Начало на производството | Модели Saab оборудвани с този вид двигател |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | редови – четири | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | редови – четири | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | редови – четири | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | редови – четири | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | редови – четири | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5. |
Чести неизправности на двигателите TiD и TTiD
Неизправности | Двигатели |
Горивната система е предразположена към образуване на въздушни балони. | X22DTH (D223L). |
Дизеловият филтър за твърди частици и EGR клапана се задръстват бързо. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Ролката на коляновия вал се поврежда рано. | X22DTH (D223L). |
В горивото попада моторно масло поради изсъхване на шайбите монтирани под горивните инжектори. | X22DTH (D223L). |
Електрическите компоненти на горивната помпа за високо налягане често стават неизползваеми. | X22DTH (D223L). |
Вихровите клапи на всмукателния колектор могат лесно да се счупят. | Z19DTH; A20DTH. |
Изпускателния колектор се деформира поради висока температура. | Z19DTH. |
Главните лагери на коляновия вал се повреждат поради недостиг на масло, което води до блокиране на двигателя при високи обороти. | A20DTH. |
Уплътненията на масления радиатор на двигателя бързо започват да текат. | A20DTH. |
Поради замърсяване на клапана за регулиране налягането на горивото, оборотите стават нестабилни. | A20DTH. |
Двигателният блок е чувствителен на прегрявване. | D308L. |
Коментирай