Символите на арматурното табло

Символите на арматурното табло

През годините в автомобилите се внедряват все повече и все по-сложни системи. Това ново оборудване води със себе си съответните прибори за контрол и индикация. Именно тези новости променят облика и на арматурното табло.

Докато при по-старите автомобили контролните лампи са едва няколко и индицират единствено ниско налягане на маслото и липса на зареждане на акумулатора, то при съвременните е нужно подробно упътване за значението на всяка една лампа.

Самите индикатори са претърпели не по-малка еволюция. За около трийсетина години, лампите с нажежаема жичка бяха изместени от светодиоди, а те от своя страна, отстъпиха място на пиктограмите изобразявани на дисплей. Този подход позволява да се спести място по арматурното табло от все по-голямото количество индикатори, унифициране на таблата за различните варианти на един и същ модел автомобил, но с различни пакети оборудване, както и приоритизиране на показваната информация.

Изобразяването на информацията е направено интуитивно, с използване на пиктограми и много малко текстови символи. Това прави нещата разбираеми за шофьорите, независимо от езика, който говорят и техническите им познания. Но дори символите да не Ви говорят нищо, цветовете на индикаторите са красноречиви – червените светлини показват опасности за Вас или автомобила Ви, които не позволяват да продължите пътя си, оранжевите Ви информират, че са се появили някакви ограничения в работата на автомобила и е препоръчително да решите проблема или да следите работата на дадената функция. Зелените символи показват включването и нормалната работа на системите, а сините и белите са информативни.

Най-важните индикатори – за зареждането на акумулатора, за ниско налягане на маслото, за ABS, ESP, въздушните възглавници и т.н., светват при включване „на контакт“. Това е един хитър начин да сме сигурни, че те не са изгорели и ще ни предупредят навреме при нужда.

Съществуват и пиктограми, характерни за конкретен производител, като те най-често са свързани със специфичното название на дадена система, патентована от тази фирма.

Ще разгледаме най-често използваните символи, срещани в съвременните автомобили, както и тяхното значение.

По-подробна информация можете да намерите в инструкцията на Вашия автомобил.

“Check Engine” “Check Engine” или „Проверете двигателя“ – светването на този символ върху арматурното табло означава, че електронният блок за управление на двигателя (ECU) е открил неизправност, която ще бъде установена при диагностика. Възможно е двигателят да влезе в сервизен режим, с ограничени обороти и мощност.
Няма зареждане на акумулатора Няма зареждане на акумулатора. Ако лампата свети или примигва при запален двигател, вероятно има проблем с генератора. Най-безобидното в случая може да е скъсан или хлабав пистов ремък. Можете да шофирате за кратко, до изтощаване на акумулатора. Ще удължите това време, ако изключите излишните консуматори – радио, фарове, чистачки, климатик, отопление на стъклата и т.н.
Ниско налягане на маслото в двигателя Ниско налягане на маслото в двигателя. Спрете незабавно. Работата на двигателя с ниско налягане на маслото ще доведе до сериозни повреди, изискващи скъпоструващ ремонт. Проверете нивото на маслото в двигателя, както и за течове на масло.
Висока температура на охлаждащата течност на двигателя Висока температура на охлаждащата течност на двигателя (антифриза). Отбийте възможно най-скоро. Проверете дали се е включил вентилаторът на радиатора, ако не е, това е вероятната причина за прегряването. Проверете визуално нивото на охлаждащата течност в разширителния съд. В никакъв случай не отваряйте капачката му, докато не спадне температурата на антифриза. В противен случай рискувате сериозни изгаряния, причинени от кипящата течност.
Задействана ръчната спирачка Този символ означава, че е задействана ръчната спирачка. При някои автомобили, същата пиктограма означава някакъв проблем със спирачната система – например ниско ниво на спирачната течност (в такъв случай може да примигва при разклащане на автомобила – остри завои, рязко спиране) или износване на накладките на дисковите спирачки (ще светва при натискане на педала на спирачките).
Неизправност на въздушните възглавници (еърбега) Неизправност на въздушните възглавници (еърбега). Нормално е лампата да светва за кратко при включване „на контакт“, докато системата се тества.
Неизправност или аномалия в работата на имобилайзера Неизправност или аномалия в работата на имобилайзера. Трябва да се извърши диагностика.
Висока температура на маслото в автоматичната скоростна кутия или неизправност на кутията Висока температура на маслото в автоматичната скоростна кутия или неизправност на кутията. Нужна е диагностика.
Неизправност на сервоусилвателя на волана Неизправност на сервоусилвателя на волана. Ако електрическият усилвател е отказал, завъртането на волана ще изисква сериозни усилия и управлението на автомобила ще е затруднено.
Активирана е ръчната спирачка (паркинг спирачката) Активирана е ръчната спирачка (паркинг спирачката).
Неизправност на антиблокиращата система на колелата Неизправност на антиблокиращата система на колелата. Ако лампата е светнала след вдигане на колата на крик и смяна на гума, вероятно работата на системата ще се нормализира след кратко шофиране и натискане на педала на спирачките. Когато това стане, лампата ще изгасне.
Износени накладки на спирачките Износени накладки на спирачките.
Ниско налягане на въздуха в някоя от гумите на автомобила Ниско налягане на въздуха в някоя от гумите на автомобила. Възможна причина за появата на този символ може да е и неизправен или некалибриран датчик.
Неизправност на ламбда-сондата Неизправност на ламбда-сондата. Нужна е диагностика.
Неизправност на катализатора Неизправност на катализатора. Нужна е диагностика.
Пиктограмата се активира при непоставен предпазен колан Пиктограмата се активира при непоставен предпазен колан.
Активирана е системата за поддържане на скоростта – автопилот, темпомат Активирана е системата за поддържане на скоростта – автопилот, темпомат.
Активиран е асистентът за паркиране – парктроник Активиран е асистентът за паркиране – парктроник.
Включени са габаритните светлини.
Включени са дългите светлини Включени са дългите светлини.
Включени са фаровете за мъгла (халогените) Включени са фаровете за мъгла (халогените).
Включени са задните светлини за мъгла Включени са задните светлини за мъгла.
Включен е мигач или аварийните светлини Включен е мигач или аварийните светлини.
Отворена или ненапълно затворена е някоя от вратите на автомобила Отворена или ненапълно затворена е някоя от вратите на автомобила. Символът може да се активира и от незатворен капак на двигателя или багажника.
Ниско ниво на течността в резервоара на стъкломиещото устройство Ниско ниво на течността в резервоара на стъкломиещото устройство.
Нисък запас на гориво Нисък запас на гориво. Изнервяща лампа и вечният въпрос – Колко мога да карам, след като светне лампичката за горивото. Съветваме Ви да не експериментирате по темата, а по-добре потърсете данни в упътването на автомобила си. Ако такова липсва, просто веднага след светване на лампата заредете резервоара до горе. Сравнете количеството на зареденото гориво с обема на резервоара – разликата ще покаже при колко литра в резервоара светва контролната Ви лампа.
Риск от заледяване на пътя Тази пиктограма се активира при температури под около 3°C и показва, че е има риск от заледяване на пътя.
Символът примигва когато има условия за сработване на системата за стабилност на пътя – ESP, ASC Символът примигва когато има условия за сработване на системата за стабилност на пътя – ESP, ASC, т.е. когато колата занася. Свети постоянно, когато системата е неизправна или принудително изключена ръчно. Обикновено системата се изключва ръчно при буксуване на автомобила в сняг или кал.
Работят подгревните свещи на дизеловия двигател Работят подгревните свещи на дизеловия двигател.
Лампата сигнализира, че филтърът за твърди частици (DPF) е запушен и изисква профилактика Лампата сигнализира, че филтърът за твърди частици (DPF) е запушен и изисква профилактика.
Ниско ниво на хидравличното масло за хидравличния сервоусилвател на волана Ниско ниво на хидравличното масло за хидравличния сервоусилвател на волана.
Наличие на вода във влагоотделителя на горивния филтър Наличие на вода във влагоотделителя на горивния филтър.
Общ знак за внимание Общ знак за внимание, който обикновено се активира с някой друг символ, показващ конкретната причина.
Системата за управление на задвижването (Traction Control System) е изключена Системата за управление на задвижването (Traction Control System) е изключена.
Неизправност на Електронната система за стабилност или Системата за асистиране на спирането Неизправност на Електронната система за стабилност или Системата за асистиране на спирането (Electronic Stability Program или Brake Assist Program).
Неизправност на системата за Динамичен контрол на сцеплението (Dynamic Traction Control) Неизправност на системата за Динамичен контрол на сцеплението (Dynamic Traction Control) на автомобилите BMW.
Общ символ за проблем със системите Общ символ за проблем със системите, управляващи задвижването и стабилността.
Включени аварийни светлини Включени аварийни светлини.
Автомобилът напуска лентата си на движение, без да е подаден мигач Автомобилът напуска лентата си на движение, без да е подаден мигач.
Изгоряла крушка от осветителната система на автомобила – габарити Изгоряла крушка от осветителната система на автомобила – габарити.
Превключете скоростната кутия на по-висока предавка Превключете скоростната кутия на по-висока предавка.
Превключете скоростната кутия на по-ниска предавка Превключете скоростната кутия на по-ниска предавка.
Ниско ниво на течността AdBlue на автомобил с дизелов двигател Ниско ниво на течността AdBlue на автомобил с дизелов двигател.
Ниска температура на двигателя Ниска температура на двигателя. Използвайте щадящи режими на мотора, докато той достигне работна температура и този символ изчезне.
[Total: 1   Average: 2/5]