През годините в автомобилите се внедряват все повече и все по-сложни системи. Това ново оборудване води със себе си съответните прибори за контрол и индикация. Именно тези новости променят облика и на арматурното табло.
Докато при по-старите автомобили контролните лампи са едва няколко и индицират единствено ниско налягане на маслото и липса на зареждане на акумулатора, то при съвременните е нужно подробно упътване за значението на всяка една лампа.
Самите индикатори са претърпели не по-малка еволюция. За около трийсетина години, лампите с нажежаема жичка бяха изместени от светодиоди, а те от своя страна, отстъпиха място на пиктограмите изобразявани на дисплей. Този подход позволява да се спести място по арматурното табло от все по-голямото количество индикатори, унифициране на таблата за различните варианти на един и същ модел автомобил, но с различни пакети оборудване, както и приоритизиране на показваната информация.
Изобразяването на информацията е направено интуитивно, с използване на пиктограми и много малко текстови символи. Това прави нещата разбираеми за шофьорите, независимо от езика, който говорят и техническите им познания. Но дори символите да не Ви говорят нищо, цветовете на индикаторите са красноречиви – червените светлини показват опасности за Вас или автомобила Ви, които не позволяват да продължите пътя си, оранжевите Ви информират, че са се появили някакви ограничения в работата на автомобила и е препоръчително да решите проблема или да следите работата на дадената функция. Зелените символи показват включването и нормалната работа на системите, а сините и белите са информативни.
Най-важните индикатори – за зареждането на акумулатора, за ниско налягане на маслото, за ABS, ESP, въздушните възглавници и т.н., светват при включване „на контакт“. Това е един хитър начин да сме сигурни, че те не са изгорели и ще ни предупредят навреме при нужда.
Съществуват и пиктограми, характерни за конкретен производител, като те най-често са свързани със специфичното название на дадена система, патентована от тази фирма.
Ще разгледаме най-често използваните символи, срещани в съвременните автомобили, както и тяхното значение.
По-подробна информация можете да намерите в инструкцията на Вашия автомобил.
“Check Engine” или „Проверете двигателя“ – светването на този символ върху арматурното табло означава, че електронният блок за управление на двигателя (ECU) е открил неизправност, която ще бъде установена при диагностика. Възможно е двигателят да влезе в сервизен режим, с ограничени обороти и мощност. | |
Няма зареждане на акумулатора. Ако лампата свети или примигва при запален двигател, вероятно има проблем с генератора. Най-безобидното в случая може да е скъсан или хлабав пистов ремък. Можете да шофирате за кратко, до изтощаване на акумулатора. Ще удължите това време, ако изключите излишните консуматори – радио, фарове, чистачки, климатик, отопление на стъклата и т.н. | |
Ниско налягане на маслото в двигателя. Спрете незабавно. Работата на двигателя с ниско налягане на маслото ще доведе до сериозни повреди, изискващи скъпоструващ ремонт. Проверете нивото на маслото в двигателя, както и за течове на масло. | |
Висока температура на охлаждащата течност на двигателя (антифриза). Отбийте възможно най-скоро. Проверете дали се е включил вентилаторът на радиатора, ако не е, това е вероятната причина за прегряването. Проверете визуално нивото на охлаждащата течност в разширителния съд. В никакъв случай не отваряйте капачката му, докато не спадне температурата на антифриза. В противен случай рискувате сериозни изгаряния, причинени от кипящата течност. | |
Този символ означава, че е задействана ръчната спирачка. При някои автомобили, същата пиктограма означава някакъв проблем със спирачната система – например ниско ниво на спирачната течност (в такъв случай може да примигва при разклащане на автомобила – остри завои, рязко спиране) или износване на накладките на дисковите спирачки (ще светва при натискане на педала на спирачките). | |
Неизправност на въздушните възглавници (еърбега). Нормално е лампата да светва за кратко при включване „на контакт“, докато системата се тества. | |
Неизправност или аномалия в работата на имобилайзера. Трябва да се извърши диагностика. | |
Висока температура на маслото в автоматичната скоростна кутия или неизправност на кутията. Нужна е диагностика. | |
Неизправност на сервоусилвателя на волана. Ако електрическият усилвател е отказал, завъртането на волана ще изисква сериозни усилия и управлението на автомобила ще е затруднено. | |
Активирана е ръчната спирачка (паркинг спирачката). | |
Неизправност на антиблокиращата система на колелата. Ако лампата е светнала след вдигане на колата на крик и смяна на гума, вероятно работата на системата ще се нормализира след кратко шофиране и натискане на педала на спирачките. Когато това стане, лампата ще изгасне. | |
Износени накладки на спирачките. | |
Ниско налягане на въздуха в някоя от гумите на автомобила. Възможна причина за появата на този символ може да е и неизправен или некалибриран датчик. | |
Неизправност на ламбда-сондата. Нужна е диагностика. | |
Неизправност на катализатора. Нужна е диагностика. | |
Пиктограмата се активира при непоставен предпазен колан. | |
Активирана е системата за поддържане на скоростта – автопилот, темпомат. | |
Активиран е асистентът за паркиране – парктроник. | |
Включени са габаритните светлини. | |
Включени са дългите светлини. | |
Включени са фаровете за мъгла (халогените). | |
Включени са задните светлини за мъгла. | |
Включен е мигач или аварийните светлини. | |
Отворена или ненапълно затворена е някоя от вратите на автомобила. Символът може да се активира и от незатворен капак на двигателя или багажника. | |
Ниско ниво на течността в резервоара на стъкломиещото устройство. | |
Нисък запас на гориво. Изнервяща лампа и вечният въпрос – Колко мога да карам, след като светне лампичката за горивото. Съветваме Ви да не експериментирате по темата, а по-добре потърсете данни в упътването на автомобила си. Ако такова липсва, просто веднага след светване на лампата заредете резервоара до горе. Сравнете количеството на зареденото гориво с обема на резервоара – разликата ще покаже при колко литра в резервоара светва контролната Ви лампа. | |
Тази пиктограма се активира при температури под около 3°C и показва, че е има риск от заледяване на пътя. | |
Символът примигва когато има условия за сработване на системата за стабилност на пътя – ESP, ASC, т.е. когато колата занася. Свети постоянно, когато системата е неизправна или принудително изключена ръчно. Обикновено системата се изключва ръчно при буксуване на автомобила в сняг или кал. | |
Работят подгревните свещи на дизеловия двигател. | |
Лампата сигнализира, че филтърът за твърди частици (DPF) е запушен и изисква профилактика. | |
Ниско ниво на хидравличното масло за хидравличния сервоусилвател на волана. | |
Наличие на вода във влагоотделителя на горивния филтър. | |
Общ знак за внимание, който обикновено се активира с някой друг символ, показващ конкретната причина. | |
Системата за управление на задвижването (Traction Control System) е изключена. | |
Неизправност на Електронната система за стабилност или Системата за асистиране на спирането (Electronic Stability Program или Brake Assist Program). | |
Неизправност на системата за Динамичен контрол на сцеплението (Dynamic Traction Control) на автомобилите BMW. | |
Общ символ за проблем със системите, управляващи задвижването и стабилността. | |
Включени аварийни светлини. | |
Автомобилът напуска лентата си на движение, без да е подаден мигач. | |
Изгоряла крушка от осветителната система на автомобила – габарити. | |
Превключете скоростната кутия на по-висока предавка. | |
Превключете скоростната кутия на по-ниска предавка. | |
Ниско ниво на течността AdBlue на автомобил с дизелов двигател. | |
Ниска температура на двигателя. Използвайте щадящи режими на мотора, докато той достигне работна температура и този символ изчезне. |
Коментирай