Ако искате да сте сигурни, че ще можете да запалите двигателя на колата си независимо от времето е нужно да поддържате акумулатора в добро работно състояние. Средният му очакван период на експлоатация е 5-7 години. Препоръчва се да го сменяте в края на този период. Продължете да четете, за да разберете какви видове акумулатори са най-търсени и ефикасни в днешни дни. Ние също ще ви кажем за нещата, които трябва да имате предвид, когато избирате акумулатор.
Видове автомобилни акумулатори
Мокри (Акумулатори с мокри клетки)
Техните електроди се състоят от пластини покрити с гъбесто олово или оловен диоксид. Разтвор от сярна киселина се използва като електролит. Този вид акумулатори са най-често срещани, евтини и, в сравнение с другите видове, са по-малко чувствителни на промени в напрежението в електрическата система на автомобила. Обаче, силното изтощаване е много опасно за тези акумулатори: причинява сулфатиране на пластините. Редовното изтощаване, което се случва при шофиране на къси разстояния през зимата, не се препоръчва. Електролитът може да замръзне при ниски температури. Освен това, той се изпарява. Затова ако акумулаторът не е обозначен като свободен от обслужване е нужно да следите гъстотата на електролита в него и да го разреждате с дестилирана вода от време на време.
EFB (Enhanced Flooded Battery)
Те се различават от обичайните оловно-киселинни акумулатори по конфигурацията на пластините – специален мрежест материал се прилага от положителните им страни. Той служи за предотвратяване развалянето на оловната гъба и сулфатиране на пластините, така удължавайки живота на акумулатора. Тези акумулатори притежават по-добра производителност, зареждат се по-бързо и могат да възстановят до 100% от първоначалния си капацитет след дълбоко зареждане. Те също така имат по-високи ампери за стартов ток. Малко по-скъпи са от стандартните оловно-киселинни акумулатори, но са по-ефикасни и служат по-дълго. Запазват работоспособността си при температури до −50 °С, но тези източници на захранване са несъвместими с автомобили с регенеративна спирачна система.
AGM (Абсорбираща стъклена подложка)
Ключовата разлика спрямо стандартните е слоят от фибростъкло, който абсорбира течния електролит. Този вид акумулатори се зареждат 2-3 пъти по-бързо от обикновените. Въпреки това, че имат същия размер като другите видове, капацитета им е значително по-висок. Те също са по-устойчиви на вибрации. Сред техните недостатъци е по-високата цена. Презареждането е опасно за този вид акумулатори, както и съхранението им в напълно изтощено състояние.
Гелови
Както и описаните по-горе, те принадлежат към оловно-киселинния тип, но електролита в тях е направен неподвижен, в състояние на гел чрез добяването на силициев диоксид. Това повишава очаквания период на експлоатация на акумулатора, който понякога може да достигне 10 години. Този вид акумулатори са устойчиви на крайно изтощаване: могат да издържат до 400 цикъла, докато стандартните с мокри клетки – само от 20 до 30. Освен това, те притежават високи ампери на стартов ток, 2-2.5 пъти по-висок от обичайното. Благодарение на това, можете да палите двигателя без никакви затруднения дори в най-студените дни на зимата. Също така, тези акумулатори се зареждат бързо, което помага да се избегнат проблемите причинени от чести къси пътувания. Те имат много малка степен на саморазреждане, но са скъпи. Когато ги използвате е много важно да следите състоянието на електрическото оборудване, особено на регулатора на напрежението на алтернатора. Дори лекото презареждане може да причини необратими промени в съдържанието на електролита и е пагубно за този вид акумулатори.
4 параметъра, които да вземете предвид, когато избирате акумулатор
Капацитет
Измерва се в ампер-часове. Този параметър показва тока, който акумулаторът може да подава в продължение на 20-часово изпразване с напрежение над 10.8V. Например, акумулатор със 72 Ah има достатъчен капацитет да подава ток с 3.6A за 20 часа. Колкото е по-мощен автомобила, изисква акумулатор с толкова по-висок капацитет.
Ампери при студен старт (CCA)
Тази стойност се измерва в ампери. Показва максималният ток, който акумулаторът може да подаде в първите секунди, за да запали двигател при −18 °C. Тази стойност определя дали акумулаторът има достатъчна мощност да запали двигателя през зимата. Този параметър при леките автомобили трябва да бъде над 255 A за бензинови двигатели и над 300 A – за дизелови.
Измерения
Те трябва да съответстват на размерите на стандартното оборудване. В противен случай, може да имате затруднения при монтирането на акумулатора. Например, акумулаторите за американски автомобили имат изводи отстрани, за разлика от тези за европейските коли, с изводи отгоре. Освен това, те имат вътрешна резба.
Полярност
Тя може да бъде нормална или обратна. В първият случай, положителният извод е разположен отляво, а във вторият – отдясно. Нормалната полярност обикновено се обозначава с 1 или знак L sign, обратната – с 0 или R. Полярността на нов акумулатор трябва да бъде същата като на стария, защото в противен случай кабелите за връзка няма да имат достатъчна дължина.
Заключение
Стабилната работа на електронното оборудване и способността да се пали двигателя директно зависят от състоянието на акумулатора на колата. Затова е много важно да изберете артикул, който съответства на спецификациите на автомобила. Информацията относно параметрите на акумулатора, който се слага по стандарт може да се намери на корпуса му или в наръчника на автомобила. Ние ви препоръчваме да не променяте тези параметри за избраното оборудване: това може да бъде опасно. Правете покупки от онлайн магазин AUTODOC: тук ще намерите само надеждни продукти.
Коментирай