Как да запалите кола с изтощен акумулатор

Как да запалите кола с изтощен акумулатор

Много шофьори са се сблъсквали със ситуацията, в която паленето на двигателя е било невъзможно заради изтощен акумулатор. Това често става при температури под нулата навън или, например, ако забравите да изключите радиото. Проблемът с паленето на автомобила може да се реши чрез свързване на акумулатора ви към акумулатора на друг автомобил. За тази цел ще са ви нужни кабели за стартов ток. В тази статия ще ви кажем как да свържете кабелите за стартов ток правилно. Нека да видим какъв е правилният ред на стъпките.

Мерки за безопасност

  • Уверете се, че няма деца близо до мястото, където ще се извършва процедурата. Ако е нужно, отведете ги на безопасно разстояние.
  • Прочетете внимателно наръчника на автомобила. Има някои модели, на които не може да се подава стартов ток.
  • Когато извършвате работата, носете гумени ръкавици и защитни очила. Не докосвайте изводите и металните части на каросерията с голи ръце, когато са под напрежение.

Кои автомобили са неподходящи за подаване на стартов ток

  • Никога не подавайте стартов ток на друг автомобил, който има напрежение в бордовата мрежа, което е по-високо или по-ниско от това на вашата кола. Например, ако автомобила ви е оборудван с 12-волтов акумулатор, не трябва да се свързва с акумулатор от 24 V или 6 V, за да избегнете пренапрежение.
  • Не се препоръчва да свързвате бензинови и дизелови автомобили, тъй като акумулаторите им имат различни ампери на стартов ток и, следователно, процесът ще бъде неефикасен или има риск от повреждане на електронните устройства.
  • Забранено е да се подава стартов ток на автомобил с неизправна електрическа система, теч от акумулатора или други дефекти. Следователно, ако акумулаторът се изтощи поради дълги и неуспешни опити за палене на двигателя, потърсете професионална помощ.
  • Не е препоръчително свързването към автомобил, чийто акумулатор не е напълно зареден.

Как да разберете дали е безопасно да подадете стартов ток на автомобила си?

Как да разберете дали е безопасно да подадете стартов ток на автомобила си?
 Уверете се, че автомобилът е в добро работно състояние. За тази цел: 

  • Прегледайте двигателното отделение. Кабелите не трябва да са покрити с дебел слой замърсявания и не трябва да има пукнатини или следи от течове по акумулатора.
  • Прегледайте кабелите на алтернатора. Ако са напукани е вероятно напрежението да не достига изводите на акумулатора. В този случай, подаването на стартов ток от друг акумулатор няма да има смисъл, тъй като акумулатора на запаления така автомобил ще се изтощи незабавно.
  • Опитайте се да включите фаровете, габаритните светлини и осветлението в салона. Ако те се включват и са ярки, това означава, че проблемът не е в акумулатора и подаването на стартов ток няма да ви помогне да запалите колата. Ако гореописаните устройства не се включват и клаксонът също не работи, тогава акумулаторът е изтощен. Понякога по-слабата светлина на лампите е признак за нисък заряд на акумулатора.
  • Ако е възможно, измерете напрежението на изводите на акумулатора. Ако е по-високо от 12.6 V, това означава, че акумулаторът е добре и трябва да търсите неизправността в други компоненти и механизми: стартера, соленоида на стартера, превключвателя на запалването и т.н.
  • Проверете дали се усеща силна миризма на гориво идваща изпод предния капак. Ако има, паленето на колата с кабели за подаване на стартов ток е опасно, защото може да причини пожар. 

След това, трябва да се уверите, че акумулаторът на подаващата ток кола е напълно зареден. Включете фаровете или вътрешните светлини. Те трябва да излъчват ярка светлина. Ако е възможно, измерете напрежението на изводите на акумулатора с мултиметър. То трябва да е 12.6–12.9 V.

16 стъпки за правилно подаване на стартов ток на колата

16 стъпки за правилно подаване на стартов ток на колата
  1. Паркирайте автомобилите един срещу друг и с разстояние от 45-50 помежду им – така дължината на кабелите ще е достатъчна, за да се свържат. Внимание: в никакъв случай не трябва да има контакт между автомобилите.
  2. При автомобилите с автоматична трансмисия, преместете скоростния лост на режим “Park”, а при тези с ръчна скоростна кутия – на „неутрална“.
  3. Уверете се, че е спрян двигателя на автомобила подаващ ток.
  4. Задействайте ръчната спирачка и на двата автомобила.
  5. Извадете ключовете от стартерите на автомобилите и отворете вратите на колата с изтощения акумулатор. В противен случай, когато се подаде напрежение, системата против кражба на колата може да се задейства и да заключи вратите.
  6. Отворете предния капак. Намерете акумулатора. Точното му разположение е посочено в наръчника на автомобила.
  7. Прегледайте акумулатора. Намерете двата извода. Положителният обикновено е по-големия и е обозначен като “POS” или “+”, а отрицателния – като “NEG” или “-”. Положителният извод обикновено е с червен цвят, а отрицателният – в черно. Когато свързвате кабелите за подаване на стартов ток е много важно да не объркате изводите.
  8. Ако е нужно, почистете замърсявания и окисляване от изводите с кърпа или телена четка.
  9. Погледнете комплекта кабели за стартов ток. Комплектът трябва да съдържа два кабела. Единият от тях обикновено е червен, а другият е черен. Имайте предвид, че самите кабели могат да са с различен цвят, но клемите на краищата им почти винаги са червена и черна. Това цветово обозначение помага да се избегнат грешки при свързването на кабелите.
  10. Свържете кабелите в следния ред:

    • червена клема – към положителния извод на изтощения акумулатор;
    • втората червена клема – към положителния извод на автомобила подаващ ток;
    • черна клема – към отрицателния извод на автомобила подаващ ток;
    • втората черна клема – към небоядисана метална част на автомобила с изтощен акумулатор. Може да е гайка или болт на двигателния блок.

  11. Уверете се, че кабелите не докосват подвижни части на двигателя.
  12. Запалете двигателя на подаващата ток кола и го оставете да работи 10-20 минути. Спрете двигателя.
  13. Опитайте се да запалите двигателя на колата с изтощения акумулатор. Ако успеете, не изключвайте двигателя за 10-20 минути. Това трябва да е достатъчно да се позареди акумулатора.
  14. Ако автомобилът не запали, повторете процедурата: запалете двигателя на подаващата ток кола и го оставете да работи известно време, изключете го и се опитайте да запалите другия автомобил. Внимание: не превключвайте стартера на колата, която се зарежа докато двигателят на подаващата ток кола работи: това може да доведе до неизправност на алтернатора ѝ.
  15. Ако паленето е успешно, разкачете кабелите в обратен ред.

    • черна клема – от небоядисаната част на каросерията.
    • черна клема – от отрицателния извод на подаващата ток кола;
    • червена клема – от положителния извод на подаващата ток кола;
    • червена клема – от положителния извод на колата, чийто акумулатор е бил изтощен.

  16. Ако след няколко опита не успеете да запалите двигателя, посетете автосервиз за помощ: акумулаторът ви е възможно да е напълно да се е разредил и ще е нужно да го възстановите или да го смените, а може и други системи на автомобила да са неизправни. По-конкретно, двигателят не може да се запали, ако следните компоненти са неизправни:

    • бушони;
    • стартера;
    • превключвателя на запалването.

Как да подадете стартов ток без друг автомобил?

Как да подадете стартов ток без друг автомобил?

За да запалите автомобил, можете да използвате преносими устройства за зареждане на акумулатор – джъмп стартер. То работи на основата на литиево-полимерни батерии и, благодарение на това, въпреки компактния си размер, предоставя доста висок пусков ток. Можете да купите такова устройство, ако колата ви се използва в тежки условия и, по-конкретно, региони със студени зими.

Устройството трябва директно да се свърже към изводите на акумулатора. Когато правите това е важно да спазвате полярността. За по-детайлна информация за правилното свързване на кабелите за стартов ток, прочетете внимателно инструкциите на стартерното устройство.

 Обикновено е нужно да се извършат следните стъпки: 
  1. Свържете червения кабел, който върви в комплект с устройството към положителния извод на акумулатора.
  2. Свържете черния кабел към отрицателния извод на изтощения акумулатор.
  3. Вкарайте конекторите на другите краища на кабелите в съответните изводи на преносимото устройство за зареждане на акумулатор.
  4. Изберете нужният режим на джъмп стартера и включете устройството.
  5. Запалете двигателя.

Заключение

Разреденият акумулатор е проблем, с който дори и опитните шофьори могат да се сблъскат. Хубаво е, че това може да се реши чрез сравнително прост метод – подаване на стартов ток. Нужен ви е само набор от кабели за подаване на стартов ток и друг акумулатор. Когато следвате съветите по-горе ще можете лесно да подадете ток на кола от друг акумулатор дори и ако сте шофьор отскоро.

club
Твоят профил е твой личен асистент.

Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.