Много шофьори са се сблъсквали със ситуацията, в която паленето на двигателя е било невъзможно заради изтощен акумулатор. Това често става при температури под нулата навън или, например, ако забравите да изключите радиото. Проблемът с паленето на автомобила може да се реши чрез свързване на акумулатора ви към акумулатора на друг автомобил. За тази цел ще са ви нужни кабели за стартов ток. В тази статия ще ви кажем как да свържете кабелите за стартов ток правилно. Нека да видим какъв е правилният ред на стъпките.
Мерки за безопасност
- Уверете се, че няма деца близо до мястото, където ще се извършва процедурата. Ако е нужно, отведете ги на безопасно разстояние.
- Прочетете внимателно наръчника на автомобила. Има някои модели, на които не може да се подава стартов ток.
- Когато извършвате работата, носете гумени ръкавици и защитни очила. Не докосвайте изводите и металните части на каросерията с голи ръце, когато са под напрежение.
Кои автомобили са неподходящи за подаване на стартов ток
- Никога не подавайте стартов ток на друг автомобил, който има напрежение в бордовата мрежа, което е по-високо или по-ниско от това на вашата кола. Например, ако автомобила ви е оборудван с 12-волтов акумулатор, не трябва да се свързва с акумулатор от 24 V или 6 V, за да избегнете пренапрежение.
- Не се препоръчва да свързвате бензинови и дизелови автомобили, тъй като акумулаторите им имат различни ампери на стартов ток и, следователно, процесът ще бъде неефикасен или има риск от повреждане на електронните устройства.
- Забранено е да се подава стартов ток на автомобил с неизправна електрическа система, теч от акумулатора или други дефекти. Следователно, ако акумулаторът се изтощи поради дълги и неуспешни опити за палене на двигателя, потърсете професионална помощ.
- Не е препоръчително свързването към автомобил, чийто акумулатор не е напълно зареден.
Как да разберете дали е безопасно да подадете стартов ток на автомобила си?
Уверете се, че автомобилът е в добро работно състояние. За тази цел:16 стъпки за правилно подаване на стартов ток на колата
- Паркирайте автомобилите един срещу друг и с разстояние от 45-50 помежду им – така дължината на кабелите ще е достатъчна, за да се свържат. Внимание: в никакъв случай не трябва да има контакт между автомобилите.
- При автомобилите с автоматична трансмисия, преместете скоростния лост на режим “Park”, а при тези с ръчна скоростна кутия – на „неутрална“.
- Уверете се, че е спрян двигателя на автомобила подаващ ток.
- Задействайте ръчната спирачка и на двата автомобила.
- Извадете ключовете от стартерите на автомобилите и отворете вратите на колата с изтощения акумулатор. В противен случай, когато се подаде напрежение, системата против кражба на колата може да се задейства и да заключи вратите.
- Отворете предния капак. Намерете акумулатора. Точното му разположение е посочено в наръчника на автомобила.
- Прегледайте акумулатора. Намерете двата извода. Положителният обикновено е по-големия и е обозначен като “POS” или “+”, а отрицателния – като “NEG” или “-”. Положителният извод обикновено е с червен цвят, а отрицателният – в черно. Когато свързвате кабелите за подаване на стартов ток е много важно да не объркате изводите.
- Ако е нужно, почистете замърсявания и окисляване от изводите с кърпа или телена четка.
- Погледнете комплекта кабели за стартов ток. Комплектът трябва да съдържа два кабела. Единият от тях обикновено е червен, а другият е черен. Имайте предвид, че самите кабели могат да са с различен цвят, но клемите на краищата им почти винаги са червена и черна. Това цветово обозначение помага да се избегнат грешки при свързването на кабелите.
- Свържете кабелите в следния ред:
- червена клема – към положителния извод на изтощения акумулатор;
- втората червена клема – към положителния извод на автомобила подаващ ток;
- черна клема – към отрицателния извод на автомобила подаващ ток;
- втората черна клема – към небоядисана метална част на автомобила с изтощен акумулатор. Може да е гайка или болт на двигателния блок.
- Уверете се, че кабелите не докосват подвижни части на двигателя.
- Запалете двигателя на подаващата ток кола и го оставете да работи 10-20 минути. Спрете двигателя.
- Опитайте се да запалите двигателя на колата с изтощения акумулатор. Ако успеете, не изключвайте двигателя за 10-20 минути. Това трябва да е достатъчно да се позареди акумулатора.
- Ако автомобилът не запали, повторете процедурата: запалете двигателя на подаващата ток кола и го оставете да работи известно време, изключете го и се опитайте да запалите другия автомобил. Внимание: не превключвайте стартера на колата, която се зарежа докато двигателят на подаващата ток кола работи: това може да доведе до неизправност на алтернатора ѝ.
- Ако паленето е успешно, разкачете кабелите в обратен ред.
- черна клема – от небоядисаната част на каросерията.
- черна клема – от отрицателния извод на подаващата ток кола;
- червена клема – от положителния извод на подаващата ток кола;
- червена клема – от положителния извод на колата, чийто акумулатор е бил изтощен.
- Ако след няколко опита не успеете да запалите двигателя, посетете автосервиз за помощ: акумулаторът ви е възможно да е напълно да се е разредил и ще е нужно да го възстановите или да го смените, а може и други системи на автомобила да са неизправни. По-конкретно, двигателят не може да се запали, ако следните компоненти са неизправни:
Как да подадете стартов ток без друг автомобил?
За да запалите автомобил, можете да използвате преносими устройства за зареждане на акумулатор – джъмп стартер. То работи на основата на литиево-полимерни батерии и, благодарение на това, въпреки компактния си размер, предоставя доста висок пусков ток. Можете да купите такова устройство, ако колата ви се използва в тежки условия и, по-конкретно, региони със студени зими.
Устройството трябва директно да се свърже към изводите на акумулатора. Когато правите това е важно да спазвате полярността. За по-детайлна информация за правилното свързване на кабелите за стартов ток, прочетете внимателно инструкциите на стартерното устройство.
Обикновено е нужно да се извършат следните стъпки:- Свържете червения кабел, който върви в комплект с устройството към положителния извод на акумулатора.
- Свържете черния кабел към отрицателния извод на изтощения акумулатор.
- Вкарайте конекторите на другите краища на кабелите в съответните изводи на преносимото устройство за зареждане на акумулатор.
- Изберете нужният режим на джъмп стартера и включете устройството.
- Запалете двигателя.
Заключение
Разреденият акумулатор е проблем, с който дори и опитните шофьори могат да се сблъскат. Хубаво е, че това може да се реши чрез сравнително прост метод – подаване на стартов ток. Нужен ви е само набор от кабели за подаване на стартов ток и друг акумулатор. Когато следвате съветите по-горе ще можете лесно да подадете ток на кола от друг акумулатор дори и ако сте шофьор отскоро.
Коментирай