Синтетично срещу минерално масло: кое е най-доброто за колата ви

Синтетично срещу минерално масло: кое е най-доброто за колата ви

В днешни дни има голямо разнообразие от моторни масла на автомобилния пазар. Те се различават по състава си, цената, вискозитета, качеството и издръжливостта. В момента синтетичните лубриканти имат високо търсене. Ще ви кажем какво представляват и какви предимства имат в сравнение с обикновените масла. Също така ще ви помогнем да изберете най-подходящия лубрикант за колата си.

Какво представлява синтетичното моторно масло?

Синтетичните масла се различават от минералните по по-дълбокото си рафиниране, както и редицата добавки. Различните синтетични лубриканти могат да имат различен състав и и характеристики също. В тях могат да се използват минерални масла рафинирани чрез хидрокрекинг, както и производни на гликоли, етери и естери, полиалфаолефини и други химикали като базови масла. Понякога различни групи базови масла се смесват. Този вид продукти обикновени принадлежат към синтетичните смеси и понякога се описват като полусинтетични лубриканти.

Какво представлява синтетичното моторно масло

Какви са предимствата на синтетичното моторно масло?

  1. По-добри смазващи качества. Молекулите на добавките на такива продукти са по-издръжливи и така предотвратяват развалянето на масленото покритие при високи натоварвания. Това означава, че частите на двигателя ще бъдат добре защитени дори и при екстремно високи температури.
  2. Устойчивост на окисление. При високи температури добавките запазват качествата им по-дълго и това влияе на дълготрайността на продукта като цяло. Освен това, тези лубриканти са по-устойчиви на прегаряне, поради което ще трябва да ги допълвате по-рядко.
  3. Икономия на гориво. Благодарение на хомогенната молекулярна структура на продукта, коефициентът на триене между контактните части на двигателя става значително по-нисък. Поради това, мощността на двигателя се увеличава значително, защото той хаби много по-малко енергия преодоляване на триенето.
Какви са предимствата на синтетичното моторно масло
  1. Отлична течливост при ниски температури. Синтетичните лубриканти запазват доста нисък индекс на вискозитет при ниски температури и могат да се изпомпват. Благодарение на това, лубрикантът се подава на двигателя ви дори и в първите секунди след палене при температури под нулата навън. Това понижава амортизацията на двигателя значително, тъй като повечето щети се появяват през първите няколко минути на работата му.
  2. Минимално формиране на въглеродни отлагания. Тъй като продуктите със синтетични съставки използват дълбоко рафинирани вещества като базови масла, те няма почти никакви замърсявания. Благодарение на това, не се формират никакви отлагания по частите на двигателя.

Колко често трябва да се сменят синтетичните масла?

При някои автомобили трябва да го правите на всеки 5000 км, докато за други интервал от 25000 км за смяна на маслото ще бъде достатъчен. Този интервал зависи от конструкцията на автомобила и годината му на производство, условията при които колата се използва, както и съставът на продукта. Затова е най-добре да следвате препоръките на производителя на автомобила и на автохимията, когато вземате решения за смяната на моторното масло. Обикновено, старите автомобили, тези с турбокомпресори и използваните под високи натоварвания изискват по-честа смяна на маслото.

Колко често трябва да се сменят синтетичните масла

Какъв вискозитет на маслото е по-добър?

Нужният вискозитет на лубриканта се определя от конструкцията на двигателя и винаги е посочен в техническата документация на автомобила. Забранено е да се използват продукти с различен вискозитет, тъй като плътността на масленото покритие, издръжливостта му, както и течливостта при определени температури се определят с точност при проектирането на двигателя. Независимо от това, производителите на автомобили по принцип позволяват да се избира сред няколко вида вискозитет. И така, кой трябва да изберете за колата си? И какви са разликите между маслата 5w20 и 5w30?

Вискозитетът на моторните масла се определя според стандартите SAE (Общество на автомобилните инженери). Първата цифра в кода определя качествата на продукта при ниски температури, а втората – при високи. Буквата “W” означава, че продуктът е предназначен за използване през зимата.

Нискотемпературните качества посочват минималната температура, при която маслото остава достатъчно течливо, за да може стартерът да завърти двигателя, а маслената помпа – да подаде лубрикант през системата бързо. Съответно, маслата от класа 0W имат оптимални характеристики за работа на двигателя при -35 °C, 5W – при -30 °C, 10W – при -25 °C, 15W – при -20 °C, 20W – при -15 °C, 25W – при -10 °C. 

Когато определяте високотемпературните качества, околната температура не е от значение, тъй като частите на двигателя се загряват значително дори и в студено време. Затова кинематичните и динамичните вискозитети измерени при 100 °C и 150 °C съответно, се вземат предвид при определянето на класата на маслото. Има класи 20, 30, 40, 50 и 60, където лубрикантите с по-високата класа са по-вискозни.

 Следователно, ако сравнявате лубрикантите 0W20 и 5W20, първият може да предостави по-надеждна работа на двигателя при температури под нулата. Същевременно, високотемпературните качества на двата продукта са еднакви. Така че, ако живеете в регион с меки зими, не е нужно да купувате масла 0W20: цената им обикновено е по-висока.

Лубрикантите 0W20

А при продуктите обозначени като 5W20 и 5W30, разликата е във високотемпературните им качества. Маслото от класа 5W30 е по-гъсто. То формира плътно маслено покритие по частите на двигателя с висока стабилност на срязване. Затова е по-подходящо за двигатели, които се използват под високи натоварвания. По-вискозните лубриканти също са полезни, ако автомобилът се използва в голям град с постоянни задръствания.

Независимо от това, лубрикантите 5W20 се смятат за енергоспестяващи, тъй като двигателят хаби по-малко енергия да превъзмогне съпротивлението им на въртене поради сравнително ниската им гъстота. Затова могат да се използват и във високоскоростни спортни автомобили. Обаче, интервалите им на смяна стават по-къси в този случай и автомобилите се оборудват със специално проектирани двигатели с екстремно малки луфтове.

Лубрикантите 5W20

 Възможно ли е да се смесват стандартни и синтетични масла?

Не се препоръчва да смесвате моторни масла с различен състав. Те могат да съдържат несъвместими съставки, поради което продукта да започне да формира утайки или отлагания, или да промени работните си качества.

Ако искате да преминете на нов вид масло и тази смяна е позволена от производителя, трябва да източите маслото напълно, да промиете система и след това да налеете новия продукт.

 Възможно ли е да се смесват стандартни и синтетични масла

Заключение

Дълготрайността на двигателя зависи директно от това дали избирате правилния продукт или не. Освен това, характеристиките му определят производителността на двигателя по много начини. Надяваме се информацията по-горе да ви помогне да изберете най-добрия лубрикант за колата си лесно.

[Total:    Average: /5]