От колата тече масло: причини, последствия и начини за отстраняване на проблема

От колата тече масло: причини, последствия и начини за отстраняване на проблема

Моторното масло извършва много важни функции. То създава покритие върху повърхността на частите, за да предотврати износването им, отстранява топлината от подвижните елементи и ги защитава от корозия. В допълнение към това, то почиства двигателя. Липсата на лубрикант е опасно за мотора. В тази статия, ние ще разгледаме причините за появата на течове, ще ви кажем къде да търсите неизправността и дали е безопасно да шофирате кола, от която тече масло.

Защо тече масло от колата

 Най-честите причини за течове на масло от колата са: 

Износени уплътнения

Гарнитурите, уплътненията, уплътнителните пръстени обикновено се правят от гума, която с времето губи издръжливостта си и става по-малко еластична. В резултат, от колата започва да тече масло в областта на контактните повърхности уплътнени от тези елементи.

Защо тече масло от колата

Решение:

  • Визуално прегледайте капака на клапаните. Петна от лубрикант в областта, където има контакт с цилиндровата глава са признак, че гарнитурата се е развалила. Сменете я.
  • Проверете връзката между двигателния блок и цилиндровата глава: теч на това място може да се получи поради прегряване на двигателя, което води до деформация на двигателния блок и цилиндровата глава, разпадане на гарнитурата.
  • Развийте капачката на резервоара за охладителна течност и проверете дали има каквито и да е следи от масло по нея. Наличието им също е признак на загуба на херметичност на връзката между двигателния блок и цилиндровата глава.
  • Прегледайте гърловината за наливане на масло. Бялата пяна по него е признак, че охладителна течност попада в смазващата система.
  • Сменете гарнитурата на цилиндровата глава. За да направите това, закарайте колата си на автосервиз, защото ремонта най-вероятно няма да се ограничи до монтажа на нова гарнитура: може да е нужно и шлифоване на контактните повърхности.
  • Прегледайте монтажното място на дистрибутора на запалването. Ако бъде открит теч, сменете масленото уплътнение или уплътнителния пръстен.
  • Прегледайте масления филтър. Ако тече масло от колата изпод уплътнението му, опитайте се да решите проблема чрез затягане на частта с по-голямо усилие. Ако това не помогне, сменете компонента.
  • Прегледайте маслените уплътнения на коляновия вал. Тяхната неизправност може да е причинена от повишено налягане на картерните газове или монтажни грешки. Монтирайте новите части. Забележка: по време на работата, ще е нужно да разглобите двигателя. Следователно се препоръчва да смените и маслените уплътнения на разпределителния вал.

Прегледайте маслените уплътнения на коляновия вал

Повишено налягане в системата

Поради натрупването на замърсявания, пропускателната способност на отделните участъци на смазващата система се понижава, което води до местни повишавания на налягането. Това може да бъде в резултат от задръстване на компонентите за вентилация на картерни газове, което води до попадане на изгорели газове в смазващата система. В резултат от това, маслото се изстисква през уплътненията и връзките. Понякога, проблемът се причинява от прекомерно количество лубрикант и високият му вискозитет.

Решение:

  • Измерете налягането в смазващата система с манометър. Ако е над нормалното, продължете към следващата стъпка.
  • Помнете кога сте сменяли маслото последно. Ако от тогава автомобила е изминал около 15 000 км, сменете маслото и масления филтър.
  • Уверете се, че използвате продукт с вискозитет препоръчан от производителя. Ако той е над нормалното, налягането може да се повиши.
  • Промийте смазващата система. За да направите това, налейте специална добавка в гърловината за налива на масло, запалете двигателя и го оставете да работи на празен ход известно време. След това източете течността, сменете филтъра и налейте новото масло.
  • Проверете нивото на маслото. Ако надвишава предписаното ниво, премахнете излишното количество със специално вакуумно оборудване или го източете през пробката за източване на маслото.
  • Премахнете и прегледайте редукционния клапан. Почистете го от замърсявания. Прегледайте дали заключващия му механизъм се движи свободно. Ако е блокирал, сменете клапана или целия механизъм на помпата.
  • Загрейте двигателя до работна температура. Премахнете капачката на гърловината за наливане на масло и покрийте отверстието с ръката си. Помолете помощник да натисне педала на газта няколко пъти, за да повиши оборотите на двигателя до 2000–2500. Ако при натискането на газта усетите повишаване в налягането на системата, тогава има неизправност във вентилационната система на картера. Закарайте колата си на автосервиз за ремонтирането ѝ. Специалистите ще почистят компонентите и, ако е нужно, ще сменят клапана за вентилация на картера и маслоотделителя.

Проверете нивото на маслото

Монтажни грешки

Неправилното затягане на болтове и неправилната последователност на затягане могат да причинят огъването или напукването на гарнитурата. Освен това, унищожаването на уплътнението може да е поради употребата на уплътнители и лепила за фиксирането му.

Решение:

Сменете уплътненията и гарнитурите. Спазвайте посоченият от производителя момент на затягане. Затягайте крепежните елементи според последователността предоставена в наръчника за обслужване на автомобила. Когато монтирате маслени уплътнения, използвайте специализирани инструменти.

Механични повреди

Те могат да бъдат причинени от попадането на външни предмети или удар в препятствие, на което картера е най-уязвим.

Механични повреди

Решение:

  • Уплътнете пукнатината чрез метода на студено заваряване.
  • Закарайте колата с на автосервиз за заваряване на картера.
  • Монтирайте кора на картера. Ако често шофирате оф-роуд или използвате автомобила си по нискокачествени пътища, тази кора ще ви помогне да си избегнете много проблеми.

Разхлабени крепежни елементи

В резултат от шофирането по нискокачествени пътища и прекомерни вибрации върху автомобила поради, например, износени елементи на окачването, някои крепежни елементи могат да се разхлабят. Често течовете на масло от колата са под тях.

Решение:

Затегнете скобите и крепежните елементи. Сменете ги ако е нужно.

Защо течовете на масло от колата са опасни

Поради липсата на лубрикант се повишава триенето на контактните повърхности на частите. На първо място, това силно влияе на състоянието на уплътненията на стъблото на клапана, което допълнително влошава проблема. Реално, маслото, което вече е в твърде ниски количества, попада в цилиндрите на двигателя и изгаря там. По-нататъшната липса на масло води до унищожаването и блокирането на коляновия и разпределителния вал, както и на буталата на двигателя. В някои случаи, мотовилките могат да се повредят поради прегряване.

Освен това, ако от колата ви тече масло, самият корпус на двигателя се замърсява и по него се натрупват замърсявания. Това нарушава топлообменните процеси, повишава натоварването върху двигателя и може да го накара да прегрее. Лубрикантът може да се натрупва в монтажните места на свещите, което води до неизправности в запалителната система. В допълнение, маслото може да унищожи изолацията на кабелите под предния капак и елементите на съединителя; то също може да омекоти гумените опори, уплътнения и да взаимодейства с пластмасовите части.

Мога ли да шофирам колата си, ако от нея тече масло?

Ако течът е сериозен, например, когато картера е перфориран, не е позволено да се използва автомобила. Най-добре е да се обърнете към пътна помощ или някой да ви тегли. В случай на малки повреди, можете да се опитате да ги ремонтирате с уплътнител или студено заваряване. Докато пътувате към автосервиза, не забравяйте да следите постоянно нивото на лубриканта. Когато се понижи, допълвайте маслото до нужното ниво, за да предотвратите недостига на масло по частите на двигателя.

Мога ли да шофирам колата си, ако от нея тече масло

Възможно ли е колата да не пали поради теч на масло?
Най-често течовете на масло не влияят на паленето на двигателя. Обаче, в някои случаи, например, ако колата е оборудвана с датчик за ниво на маслото и количеството му е достигнало критичния минимум, електронният контролен модул може да не позволи паленето на двигателя.

Заключение

Периода на експлоатация на двигателя директно зависи от нивото на лубриканта, следователно, всякакви течове са опасни. Те трябва да бъдат отстранени веднага след като бъдат открити. В крайна сметка, поправянето на теча на масло от колата винаги е по-евтино от основния ремонт или смяната на двигателя.

[Total: 0   Average: 0/5]