Как се проверява и сменя трансмисионната течност

Как се проверява и сменя трансмисионната течност

Трансмисионното масло извършва много важни функции. То смазва контактните елементи на скоростната кутия, премахва замърсявания и производни от износва, а също така помага и за охлаждането. При автоматичните трансмисии, тази работа течност също предава задвижващия момент между компонентите на преобразователя на въртящ момент. Следователно, повечето производители на автомобили препоръчват да следите нивото и състоянието на трансмисионната течност в скоростната кутия. Ние ще ви кажем как да проверите нивото му в различни автомобили и ще обсъдим ситуациите, в които е нужно да се сменя.

Какви са симптомите на лоша трансмисионна течност?

 Следните признаци посочват, че няма достатъчно маслото в скоростната кутия или е време да я смените: 

  • Необичайни звуци при смяна на скорости;
  • през зимата, може да имате затруднения при смяната на скорости, докато механизмът не е загрял още;
  • динамиката може да се влоши при автомобилите с автоматична трансмисия;
  • превключването на скорости е съпроводена от разтрисане;
  • забавено превключване на предавки се забавя;
  • автоматичната скоростна кутия преминава на по-висока или ниска предавка, когато не трябва.

Как да проверите нивото на трансмисионната течност?

 За да проверите нивото на маслото в ръчна скоростна кутия, направете следното: 
  1. Подгответе всичките нужни инструменти и химикали: гаечен ключ, WD-40, метална четка, чисти кърпи или салфетки. Възможно е да се нуждаете и от масло – трябва да имате от същото като наличното в скоростната ви кутия. Информация за използваната течност в модела на колата ви трябва да има в техническата документация на автомобила. Ако няма, потърсете помощ от професионалисти.
Подгответе всичките нужни инструменти и химикали
  1. Сложете колата си на лифт или над сервизен канал. Ако нямате такова оборудване и колата ви е с предно задвижване, премахнете лявото предно колело, за да получите достъп до прозорецът за обслужване разположен на корпуса на скоростната кутия.
  2. Активирайте ръчната спирачка.
  3. Ако сте изключили двигателя току-що, изчакайте няколко минути докато маслото се източи в картера.
  4. Почистете капачката на гърловината и областта около нея с метална четка. Забършете я с чиста кърпа и разредител. Това ще помогне да предотвратите попадането на замърсявания в устройството.
Почистете капачката на гърловината и областта около нея
  1. Развийте капачката, която затваря отвора. Ако заяжда, използвайте WD-40, за да я разхлабите.
Развийте капачката, която затваря отвора
  1. Проверете колко масло има в скоростната кутия. Нивото ѝ трябва да достига до долния ръб на отверстието.
  2. Ако е нужно, допълнете течността със спринцовка.
Ако е нужно, допълнете течността със спринцовка
  1. Забършете следите от масло по корпуса на скоростната кутия с кърпа или салфетка.
  2. Завийте капачката.
  3. Монтирайте всички устройства на местата им в обратен ред.
Автоматичните скоростни кутии обикновено имат щека за следене нивото на автоматичната трансмисионна течност (ATF).
 Процедурата за проверка е следната: 
  1. Паркирайте автомобила си на равна повърхност.
  2. Отворете предния капак.
  3. Намерете щеката за трансмисионна течност. Обикновено дръжката ѝ е в ярък цвят, често оранжево. Ако е нужно, консултирайте се с наръчника на автомобила за местоположението на щеката.
  4. Запалете двигателя. Оставете го да работи известно време, за да загрее.
  5. Ако извършвате тестването веднага след каране, превключете през всичките режими, задържайки лоста на всяко положение за около три секунди. Това ще помогне да се разпредели трансмисионната течност по каналите.
  6. Преместете лоста на положение “Park” или “Neutral” в зависимост от модела на автомобила. Точното положение на скоростният лост често е посочено на щеката за масло.
  7. Активирайте ръчната спирачка.
  8. Проверете в наръчника на автомобила дали двигателят трябва да работи или да е изключен за проверката. По-конкретно, при някои модели Acura и Honda, двигателят трябва да е изключен след загряване.
  9. Извадете щеката за масло от скоростната кутия и забършете с кърпа без влака.
  10. Вкарайте щеката до долу и след това я извадете отново.
  11. Погледнете щеката за масло. На нея ще има две отметки . Едната посочва нивото на трансмисионната течност при студен двигател, а втората – при загрял двигател. Обикновено те имат следните отбелязвания: “Cold” и “Hot” или цифри посочващи температурата. Когато двигателят ви е загрял, следите от маслото по щеката трябва да бъдат до отметката “Hot”, или по-висока температура, но не и над тях. Не се препоръчва да измервате нивото на трансмисионната течност на студен двигател, защото резултатите могат да не са точни.
  12. Ако е нужно, допълнете ATF в скоростната кутия. За да направите това, спрете двигателя и използвайте фуния.
  13. Изчакайте маслото да се стече до картера.
  14. Запалете двигателя и проверете нивото на трансмисионната течност отново.
Някои модели като BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6 и Volkswagen Passat са оборудвани със скоростни кутии, които нямат щеки за трансмисионно масло.
 За да проверите дали са пълни достатъчно или не, направете следното: 
  1. Загрейте скоростната кутия до работната температура като изминете разстояние от около 15 километра.
  2. Сложете автомобила на лифт, сервизен канал или авто рампа, за да получите достъп до дъното му.
  3. Запалете двигателя.
  4. Сложете скоростния лост на съответния режим – “Park” или “Neutral”.
  5. Развийте контролната пробка на дъното на скоростната кутия. Ако от отверстието потече течност, няма нужда да я допълване. Завийте капачката на мястото ѝ.
  6. Ако нищо не потече, това означава, че няма достатъчно масло.
  7. Наливайте ATF през гърловината със специална помпа или тръба и фуния, докато започне да изтича от контролната пробка.
  8. Затворете отверстието с капачка.
  9. Запалете двигателя.
  10. Развийте капачката отново и повторете процедурата с допълването.
  11. Веднага щом ATF започне да тече отново, затворете отверстието.
  12. Преместете скоростния лост през всички режими.
  13. Отворете контролната пробка и допълнете течността за последен път.
  14. Завийте контролната пробка и капачката на гърловината.
  15. Забършете следите от масло по скоростната кутия.

Кога трябва да се сменя трансмисионната течност?

Препоръчва се да сменяте маслото в ръчните скоростни кутии на всеки 80,000 – 100,000 км или на всеки 5 години експлоатация – което се достигне първо. При полуавтоматичните скоростни кутии, течността се сменя на всеки 60 000 км. Интервалите на смяна на маслото при автоматичните скоростни кутии с различна конструкция варират още повече – от тридесет до няколко стотин хиляди километра. Точните интервали на смяна за вашия модел автомобил са посочени в техническата му документация.

 Понякога, трансмисионната течност губи качествата си преждевременно. Това се причинява от: 

  • Агресивно шофиране
  • Теглене на тежко ремарке
  • Въртене на колела по хлъзгави повърхности твърде дълго
  • Неподходяща ATF.
  • Каране в задръствания в горещо време твърде дълго
  • Неправилна смяна на скорости

Следователно, всеки път, когато проверявате нивото на маслото, слагайте капка от трансмисионната течност върху кърпа и преглеждайте петното. Не трябва да съдържа никакви външни частици. Черните налепи по щеката, силната миризма на изгоряло, мътност или значителната промяна на цвета, например, ако маслото е било червено или жълто, но е станало тъмно кафяво или черно, са допълнителни индикатори, че течността е износена.

Как да смените маслото на скоростната кутия самостоятелно?

 За да смените трансмисионното масло в ръчна скоростна кутия, направете следното: 
  1. Разберете колко трансмисионно масло може да побере скоростната ви кутия. Тази информация може да се намери в наръчника на автомобила. Освен нужното количество течност, в зависимост от конструкцията на автомобила, ще се нуждаете от гарнитура за картера на скоростната кутия или уплътнителен пръстен за пробката за източване, малко уплътнител, съд, който да побере използваното масло, фуния и маркуч или спринцовка, кърпа и гаечни ключове за развиване на крепежните елементи.
  2. Преди да започнете, карайте 5-10 км, за да се загрее маслото и да стане по-малко гъсто: ще бъде по-лесно да се източи.
  3. Сложете колата си на лифт, сервизен канал или авто рампа. Ако е нужно, закрепете колелата с клинове на гумите.
Сложете колата си на лифт, сервизен канал или авто рампа
  1. Премахнете защитата на картера.
  2. Поставете съда под картера.
Поставете съда под картера
  1. Премахнете пробката за източване (например, при Renault Megane, Audi 100 и Audi A6) и оставете трансмисионната течност да се източи. Ако няма пробка за източване (както при Opel Astra или Chevrolet Lacetti), разхлабете крепежните елементи на картера, изчакайте маслото да изтече и след това премахнете компонента, накланяйки го много внимателно на една страна.
Разхлабете крепежните елементи на картера
  1. С препарат за почистване на спирачки, премахнете всички замърсявания от монтажното място на картера и резбите на пробката.
С препарат за почистване на спирачки, премахнете всички замърсявания от монтажното място на картера и резбите на пробката
  1. Ако сте премахнали картера по време на работата, почистете срещащите се повърхности от остатъците от старата гарнитура, забършете ги с разредител, монтирайте нова гарнитура, използвайки уплътнител. Монтирайте картера обратно на мястото му.
Монтирайте нова гарнитура, използвайки уплътнител
  1. Ако сте премахвали пробката, сменете уплътнителния ѝ пръстен и затворете отверстието за източване с нея.
  2. Използвайте маркуч и фуния, за да налеете нужното количество течност в скоростната кутия през отверстието за обезвъздушаване. Можете също да я налеете със спринцовка през контролната пробка.
  3. Сглобете всичко в обратен ред.
ATF на автоматичните трансмисии трябва да се сменя в автосервиз. Няма да можете да премахнете всичкото масло самостоятелно. За да се изпомпи се използва специално оборудване, което може да се намери в автосервиз.

Заключение

Смяната на трансмисионната течност и допълването ѝ на време ще ви помогне значително да удължите периода на експлоатация на ръчните и автоматичните скоростни кутии и подсигурява дългата им и стабилна работа. Следвайте съветите ни и ще можете да проверите нивото и качеството на маслото самостоятелно и да решите какви действия да предприемете.

    club
    Твоят профил е твой личен асистент.

    Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.