Как да обезвъздушите спирачките

Как да обезвъздушите спирачките

Ефикасната работа на спирачната система е един от ключовите фактори за безопасността на шофиране. Следователно, поддържането на спирачките в добро работно състояние е задължение на всеки собственик на автомобил: трябва да сменяте консумативите на време, да проверявате тръбите за течове и да премахвате въздуха от системата, ако е попаднал там. Нека да разгледаме причините за въздух в системата. В тази статия ще ви кажем какъв е правилния ред за обезвъздушаване на спирачките.

5 главни причини за попадане на въздух в системата

  • Недостатъчно ниво на течността в резервоара. Поради това е възможно да се всмуче въздух от околната среда в системата.
  • Износени гумени компоненти. Уплътненията на колесния цилиндър (или спирачния апарат), когато се излагат на влага, замърсявания и химикали от пътя, губят еластичността си и започват да текат. С времето, маркучите също започват да се напукват.
  • Когато не се смени работната течност на време. Маркучите, през които тя минава имат пореста структура. Това означава, че през тях попадат малки количества вода в системата. Тя се смесва със спирачната течност, което води до понижаване на температурата ѝ на завиране. Поради това, в случай на многократно спиране, например, когато шофирате по пътища с много завои, течността може да заври. Процесът на завиране се съпровожда от образуване на пара и, впоследствие, се формират въздушни балони в някои части на тръбите и маркучите.
  • Течове от фитингите и конекторите. Поради вибрациите от шофиране по неравни пътища, скобите и крепежните елементи се разхлабват с времето. Това води до навлизане на въздух в системата.
  • Ремонти. Ако смените буталата, цилиндрите, тръбите или маркучите, не забравяйте да премахнете въздуха от спирачната система незабавно след това: когато тези компоненти се разглобят, въздухът свободно попада в тръбите и, след монтажа им, той остава там.

Как да разберете дали спирачките ви се нуждаят от обезвъздушаване

Проблемът се съпровожда от характерни признаци. Когато натиснете педала, ще можете да усетите, че съпротивлението значително се е понижило. Понякога трябва да натиснете педала няколко пъти, за да накарате спирачките да работят. С всяко натискане, педалът става по-твърд. Понякога, спирането започва едва, когато педалът е натиснат почти докрай. Като цяло, спирачният път на автомобила ви става значително по-дълъг от обичайното.

Ако забележите поне един от тези симптоми, обезвъздушете спирачките си.

Как да подготвите колата си за обезвъздушаване?

Последователността на стъпките за премахване на въздуха от спирачните тръби се различава според марката и модела на автомобила. Това се определя и от структурата на спирачната система и наличието на допълнителни устройства и механизми. Следователно, преди да започнете процедурата, не забравяйте да прочетете внимателно наръчника на автомобила. В него трябва да има детайлно описание на обезвъздушаването за вашия модел. В някои случаи, ако колата има много електронни системи, няма да можете да го направите без професионална помощ.

Инструментите за обезвъздушаване

Подгответе инструментите за обезвъздушаване и другите нужни средства и аксесоари.

 Ще са ви нужни: 
  • Чист, стабилен резервоар за източване на работната течност, за предпочитане, прозрачен.
  • Прозрачен маркуч с диаметър, който пасва на пробката за обезвъздушаване на спирачките, както и глух гаечен ключ или ключ лула за развиването ѝ.
  • Спрей WD-40. Той ще ви помогне да развиете крепежните елементи и връзките.
  • Ключ за джанти и крик, в случай, че трябва да премахнете колелата, за да достигнете колесните цилиндри (спирачните апарати).
  • Клинове за колела. Възможно е да се наложи да обезопасите колата си на място, тъй като при някои модели не се препоръчва да активирате ръчната спирачка по време на обезвъздушаване на спирачките.
  • Спирачна течност от един и същ вид трябва да се използва в колата ви.

Специфика на процедурата по обезвъздушаване на спирачките при различни модели автомобили

 Последователността на стъпките зависи от следното: 
  1. Наличието на регулатор на спирачното усилие на задната ос. Той обикновено се поставя на товарните автомобили и леки коли от по-ранни поколения. При определени пътни условия, той предотвратява подаването на спирачна течност на задните колела. Следователно, за да обезвъздушите правилно спирачките на тези автомобили, не разтоварвайте задната ос чрез повдигане на автомобила с крик или лифт.
  2. Разположение на спирачните вериги. Процедурата включва премахване на въздуха от всеки спирачен механизъм. Първо, въздухът се премахва от едната спирачна верига, а след това – от другата. Ако веригите са разположени диагонално, трябва да започнете със спирачния механизъм, който е най-далеч от главния спирачен цилиндър: най-често, той е на задното дясно колело. След това, продължете с предния ляв, задния ляв и най-накрая предния десен.
    Ако веригите са разположени паралелно и свързват задните и предните колела, тогава системата трябва да се обезвъздуши в кръгова последователност. Първо, въздухът се отстранява от задния спирачен механизъм, който е най-далеч от главния спирачен цилиндър, а след това от другия заден и после се продължава към предните колела.

Забележка: последователността на обезвъздушаване на спирачките е индивидуална за всеки модел автомобил, защото зависи от конструкцията на спирачната система. Следователно, преди да започнете процедурата, винаги прочитайте внимателно наръчника.

  1. Наличието на антиблокираща спирачна система (ABS). Тази система предотвратява пълното блокиране на колелата при спиране, за да се избегне занасяне. Може да се открие в повечето съвременни автомобили. Тя предотвратява загубата на контрол над автомобила при аварийно спиране или при опит да се спре върху хлъзгава повърхност. Конструкцията ѝ включва модулатор на налягането и въздухът от него също трябва да се премахва.
Наличието на антиблокираща спирачна система ABS
  1. Хидравлична помпа вместо вакуумен усилвател на спирачките. Той се среща в BMW 7-ма серия (E32), Nissan Cedric Y32, Toyota Land Cruiser 105, Mitsubishi Pajero III и други автомобили. При някои коли се използва като допълнение към вакуумния усилвател. В този случай ще трябва да включите помпата, за да премахнете въздуха.
  2. Допълнителни особености. Ако колата ви е оборудване, например, с електронна система за стабилност е по-добре да потърсите помощ от специалисти от автосервиз за премахването на въздуха от спирачните тръби. Ще трябва да се обърнете към специалисти за тази задача, ако ABS устройствата са разположени в различни части на автомобила, защото в този случай, процедурата изисква употребата на диагностичен скенер и задейства с помощта на софтуер. Land Cruiser 200, BMW X5 и други автомобили са сред моделите от този вид.

Как се обезвъздушават спирачките на автомобил без ABS?

  1. Развийте капачката на резервоара.
  2. Допълнете спирачната течност до отметката „Max”.
  3. Налейте малко течност в резервоара за оттичане.
  4. Закрепете маркуча за пробката за обезвъздушаване на спирачките и потопете другия му край в резервоара с течността.
  5. Помолете помощник да натисне педала на спирачките няколко пъти подред, а след това да го натисне докрай.
  6. Същевременно, развийте пробката за обезвъздушаване на спирачките и оставете течността да се тече през маркуча.
  7. Кажете на асистента си да натисне педала докрай.
  8. Гледайте течността, докато излиза от пробката за обезвъздушаване. Ще има балончета в нея.
  9. Завийте пробката за обезвъздушаване. След това, помощникът ви може да освободи педала.
  10. Повторете процедурата 4-5 пъти за всеки спирачен механизъм.
  11. Не забравяйте да следите нивото на течността в резервоара и да я допълните до „Max”.
  12. Докато извършвате работата, не позволявайте на течността да попада върху каросерията. В нея има съставки, които имат унищожителен ефект върху боята. Трябва също да не позволявате на веществото да попада върху спирачните накладки. Ако това стане, сменете ги.

Как да обезвъздушите спирачките на автомобили с ABS

 За да обезвъздушите спирачките на автомобили, при които всички ABS устройства са комбинирани в един модул, предприемете следните стъпки: 
  1. Премахнете бушона за ABS-a.
  2. Извършете всичките стъпки описани по-горе.
  3. Монтирайте бушона.
  4. Уверете се, че предупредителната лампа на таблото за неизправности на ABS-a не е включена.

Как се обезвъздушават спирачките на автомобили с хидравлична помпа за подаване на спирачна течност?

Как се обезвъздушават спирачките на автомобили с хидравлична помпа за подаване на спирачна течност
 Направете следното: 
  1. Премахнете бушона на ABS-a от монтажното му място.
  2. Закрепете маркуча за пробката за обезвъздушаване. Потопете другия му край в резервоара за източване пълен със спирачна течност.
  3. Помолете помощника си да натисне педала докрай. В този случай, не е нужно да се натиска педала няколко пъти предварително.
  4. Кажете на помощника си да включи запалването чрез завъртане на ключа в стартера до съответното положение. Това ще активира помпата.
  5. Изчакайте помпата да премахне всичкия въздух от системата. С други думи, изчакайте до момента, в който течността, която излиза от пробката за източване, вече няма балончета.
  6. Повторете процедурата за всеки от колесните цилиндри (спирачни апарати).
  7. Следете нивото на течността в резервоара. Допълвайте я до ниво “Max” преди всеки цикъл и след като приключите обезвъздушаването на спирачките също.
  8. Помолете помощника си да изключи запалването.
  9. Монтирайте бушона обратно на мястото му. Уверете се, че няма включена предупредителна лампа на таблото, която да посочва неизправност в ABS-a.

Как да обезвъздушите спирачната система, ако нямате кой да ви помогне?

 Ако нямате кой да ви помогне е възможно да извършите процедурата самостоятелно. Има няколко начина: 
  1. Обезвъздушаването се извършва по същия начин като с помощник, но трябва да използвате газов амортисьор, за да задържите педала натиснат. За тази цел можете временно да премахнете един от предния капак или капака на багажника. За по-голямо удобство, можете да закупите специален комплект за обезвъздушаване на спирачки. Той включва фитинги, адаптери, маркучи и съд за източване на течността. Много е удобно, че съдър е оборудван със силен магнит, който позволява да се закрепи за всяка част от каросерията и предотвратява обръщането на съда и разливането на течността.
  2. Обезвъздушаване с помощта на специална вакуумна помпа. Извършва се по следния начин: напълнете резервоара с работна течност до максималното ниво. Свържете маркуча на помпата към пробката за обезвъздушаване на цилиндъра на колелото (спирачния апарат), с който работите. Течността изсмукана от помпата се събира в специален резервоар и въздуха се отстранява.
  3. Обезвъздушаване чрез натрупване на налягане в разширителния резервоар. Възможно е да се нуждаете от различни устройства за целта: спринцовки, малки ръчни компресори и други инструменти. Техният работен принцип се състои в подаването на въздух или спирачна течност в разширителния резервоар под налягане. Това кара течността да циркулира в тръбите и замества процеса на натискане на педала. Останалата част от процеса е сходна със стандартната процедура по обезвъздушаване: спирачната течност с въздушни балончета се източва през маркуча закрепен към пробката за обезвъздушаване на колесния цилиндър (спирачния апарат).

Заключение

Всички неизправности на спирачната система, ако има такива, трябва да се отстраняват веднага след като се появят. Не трябва да има въздух в системата. Следователно, веднага щом заподозрете, че има въздух в спирачките ви, обезвъздушете ги с помощта на нашите съвети.

club
Твоят профил е твой личен асистент.

Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.