TDI е серия дизелови двигатели с турбокомпресор и директен горивен инжекцион, които се произвеждат от Volkswagen Group. Те са дебютирали на Audi 100 C3 през 1989. В днешни дни почти всички модели на Volkswagen, Seat, Audi и Škoda са оборудвани с тези двигатели. С тях също се оборудват и някои модели на Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler и други марки.
Особености
Двигателите TDI имат алуминиеви или чугунени цилиндрови блокове. Цилиндровите глави са направени от алуминий. В газоразпределителния механизъм обикновено се използва ремък, но има и версии, в които се използва верига или зъбни колела. В зависимост от версията на двигателя, горивната система притежава помпа за високо налягане, система помпа-дюза или горивна рейка. На много от автомобилите се турбокомпресор с променлива геометрия вместо обикновен. Има също и версии с двойно турбо, някои от които се наричат BiTDI.
Популярни двигатели TDI
Серия двигатели | Капацитет на двигателя, Л | Код на двигателя | Брой цилиндри | Брой клапани | Макс. мощност, кс | Макс. въртящ момент, Н-м | Вид горивен инжекцион | Начало на производството | Модели, в които се използва |
EA381 | 2.5 | 1T | in-line 5 | 10 | 120 | 265 | Директен инжекцион | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | in-line 5 | 10 | 174 | 400 | Помпа-дюза | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Помпа-дюза | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | in-line 4 | 8 | 110 | 235 | Директен инжекцион | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | in-line 4 | 8 | 130 | 285 | Помпа-дюза | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | in-line 4 | 8 | 140 | 320 | Помпа-дюза | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | in-line 4 | 16 | 105 | 250 | Комън рейл | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | in-line 4 | 16 | 140 | 340 | Комън рейл | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | in-line 4 | 16 | 120 | 250 | Комън рейл | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | in-line 4 | 16 | 150 | 340 | Комън рейл | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Директен инжекцион | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | in-line 5 | 10 | 109 | 285 | Комън рейл | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Комън рейл | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Комън рейл | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Комън рейл | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Чести неизправности на двигателите TDI
Неизправности | Двигатели |
Често е нужно регулиране на електронно контролираната помпа за високо налягане. | 1T; BDH |
Цилиндровата глава може да се деформира поради прегряване на двигателя причинено от неизправности на охладителната система. | 1T |
Всмукатления колектор е предразположен към напукване. | BAC |
Уплътненията на помпа-дюзата и тандемната помпа губят херметичността си с времето. | AJS; AWX; BAC |
Зъбните колела на газоразпределителния механизъм се повреждат бързо. | AJS |
Седлата на клапаните изгарят след висок пробег, което води до загуба на компресия на двигателя. | AFN |
Перките на ротора или EGR клапана понякога блокират. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Използването на нискокачествено масло причинява бързо износване на гърбиците на разпределителния вал или хидравличните повдигачи. | AWX; BJK |
Пиезо инжекторите се повреждат често. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
Крепежните елементи на помпа-дюзата се разхлабват, водейки до течове | BMM |
Често се появяват течове изпод капака капака на клапаните. | BDH; CAYC |
Дизеловият филтър за твърди частици се задръства сравнително бързо. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Гарнитурата на топлообменника изсъхва често, довеждайки до течове на охладителна течност. | DCXA |
Вихровите клапи на всмукателния колектор могат да блокират с времето. | CASA |
Коментирай