SelectShift е автоматична трансмисия с възможност за ръчно управление. Много модели на Ford и Lincoln са оборудвани с нея. Трансмисията в настоящия си дизайн е излязла в началото на 2000-те години. Обаче, самото име “SelectShift” се е появило много по-рано: през 1966 г. компанията Ford го е използвала за 3- и 4-степенни автоматични скоростни кутии с ниски предавки: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic и Ford C4.
Работен принцип на SelectShift
Трансмисията SelectShift е класическа автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, която притежава възможността за превключване на ръчен режим благодарение на специален фърмуер. За да се активира трябва да се премести селектора за скорости в режим Sport, обозначен като “S” и след това да се натиска бутона “+” или “-” за превключване на по-висока или ниска предавка. В някои версии шофьорът може да контролира въртящия момент на двигателя в ръчен режим с помощта на лостове на волана.
Популярни трансмисии SelectShift
Код на трансмисията | Брой предавки | Производител | Макс. въртящ момент, Н-м | Макс. капацитет на двигателя, Л. | Вид задвижване | Начало на производството | Модели автомобили, оборудвани с тази трансмисия |
5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Задно задвижване, задвижване на всички колела | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Предно задвижване, задно задвижване, задвижване на всички колела | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Чести неизправности на трансмисиите SelectShift
Неизправности | Трансмисии |
Клапанното тяло и соленоидите се задръстват и повреждат бързо. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
Дори най-малкото прегряване може да причини неизправности на трансмисията. | 5F31J (JF506E) |
Регулиращия клапан за подаване на масло често се поврежда. | 5F31J (JF506E) |
Сензорът за входяща скорост има кратък период на експлоатация. | 5F31J (JF506E) |
Динамичното шофиране може да причини скъсване на спирачните ленти. | 5R55E |
Буталата и помпата имат кратък период на експлоатация. | 5R55E |
Предавките се сменят с разтрисане. | 6F35 |
Понякога се получават неизправности на електронния блок за управление. | 6F35 |
Втулките на трансмисията се износват бързо. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
Мехатроникът често изгаря, особено в горещо време. | 6R80 (6HP26) |
Пластмасовият картер се деформира и се получават течове. | 6R80 (6HP26) |
Вътрешните кабели на трансмисията се повреждат. | 6R80 (6HP26) |
Коментирай