Q-Tronic е автоматична скоростна кутия с режим за ръчна смяна на предавки, с която се оборудват автомобили на Alfa Romeo. Тя е дебютирала през 2005 г. Базирана е на популярната Aisin TF-80SC – класическа автоматична скоростна кутия с хидротрансформатор и планетни предавки. Ръчното управление е възможно благодарение на специален фърмуер. Това позволява на шофьора да управлява ръчно въртящия момент на двигателя, подобрявайки динамиката и офроуд способностите на автомобила.
Как работи Q-Tronic
При нормални условия, Q-Tronic работи като обикновена автоматична трансмисия: предавките се превключват според командите на електронния блок за управление. Възможно е също да се активират режимите Sport и Winter.
Когато шофьорът премести лоста в специален жлеб, предавата която е задействана в момента ще остане активна докато шофьорът превключи на по-висока или по-ниска предавка чрез преместване на лоста към положение “+” или “-”.
Технически характеристики на трансмисиите Q-Tronic
Код на скоростната кутия | Брой предавки | Макс. капацитет двигателя, Л. | Макс. Въртящ момент, Н-м | Вид задвижване | Начало на производството | Модели, вк които се използва |
TF-80SC | 6 | 2.5 | 450 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Чести неизправности на Q-Tronic
- Хидравличното клапанно тяло се поврежда, причинявайки тресене и вибрации при смяна на предавки.
- Трансмисията започва да приплъзва и вибрира поради износване фрикционните дискове на преобразувателя на въртящ момент.
- Спирачните ленти се износват, което води до тропане по каросерията от областта на скоростната кутия.
Коментирай