Sportmatic е функция за ръчна смяна на предавки при автоматичните трансмисии, с които се оборудват автомобилите на Kia. Тя се предлага като фабрично оборудване или опция за повечето настоящи модели. Използва се от 2001 г. Тази функция подобрява производителността на автомобила в сравнение с класическа автоматична трансмисия.
Работен принцип
Функцията Sportmatic е базирана на класически автоматични трансмисии с преобразувател на въртящ момент и планетни предавки. Фърмуерът ѝ позволява ръчна смяна на предавки. Контролният блок получава информация за избраната от шофьора предавка и я блокира в специфичен диапазон до определен момент. За да се превключи на ръчен режим се премества скоростния лост наляво от положение “D”. След това светва съответен индикатор на селектора, предупреждаващ за активирането на ръчен режим. Лостът се премества към “+” или “-” за превключване към по-висока или по-ниска предавка.
Популярни трансмисии с функция Sportmatic
Код на трансмисията | Брой предавки | Макс. въртящ момент, Н-м | Макс. капацитет на двигателя, л. | Вид задвижване | Начало на производството | Модели, в които се използва |
A5GF1 | 5 | 270 | 2.7 | Предно задвижване | 2005 | Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG |
A5SR2 | 5 | 550 | 5.0 | Задно задвижване, задвижване на всички колела | 2007 | Mohave HM; Sorento BL |
A6LF3 | 6 | 380 | 3.8 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2009 | Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ |
A8LF1 | 8 | 350 | 3.5 | Предно задвижване, задвижване на всички колела | 2016 | Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG |
Чести неизправности на трансмисиите с функция Sportmatic
Неизправности | Трансмисии |
Планетните предавки се износват преждевременно поради агресивен стил на шофиране. | A5GF1 |
Соленоидите се повреждат бързо. | A5GF1 |
Сензорите за входяща и изходяща скорост имат кратък период на експлоатация. Това се причинява предимно от прегряване на трансмисията. | A5GF1; A6LF3 |
Каналите на хидравличното клапанно тяло се задръстват, причинявайки неизправности на трансмисията | A5SR2 |
Шлицовете на корпуса на диференциала могат да се повредят поради редовно и продължително буксуване. | A5SR2 |
Пластмасовият картер е значително уязвим на механични повреди. | A6LF3 |
Причиняват се неизправности на трансмисията от грешки във фърмуера. | A8LF1 |
Коментирай