Какво е Sportmatic? Особености и технически параметри

Какво е Sportmatic? Особености и технически параметри

Sportmatic е функция за ръчна смяна на предавки при автоматичните трансмисии, с които се оборудват автомобилите на Kia. Тя се предлага като фабрично оборудване или опция за повечето настоящи модели. Използва се от 2001 г. Тази функция подобрява производителността на автомобила в сравнение с класическа автоматична трансмисия. 

Работен принцип 

Функцията Sportmatic е базирана на класически автоматични трансмисии с преобразувател на въртящ момент и планетни предавки. Фърмуерът ѝ позволява ръчна смяна на предавки. Контролният блок получава информация за избраната от шофьора предавка и я блокира в специфичен диапазон до определен момент. За да се превключи на ръчен режим се премества скоростния лост наляво от положение “D”. След това светва съответен индикатор на селектора, предупреждаващ за активирането на ръчен режим. Лостът се премества към  “+” или “-” за превключване към по-висока или по-ниска предавка. 

Популярни трансмисии с функция  Sportmatic 

Код на трансмисиятаБрой предавкиМакс. въртящ момент, Н-мМакс. капацитет на двигателя, л. Вид задвижванеНачало на производствотоМодели, в които се използва 
A5GF152702.7Предно задвижване2005Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG
A5SR255505.0Задно задвижване, задвижване на всички колела2007Mohave HM; Sorento BL
A6LF363803.8Предно задвижване, задвижване на всички колела2009Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ
A8LF183503.5Предно задвижване, задвижване на всички колела2016Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG

Чести неизправности на трансмисиите с функция Sportmatic 

НеизправностиТрансмисии
Планетните предавки се износват преждевременно поради агресивен стил на шофиране. A5GF1
Соленоидите се повреждат бързо. A5GF1
Сензорите за входяща и изходяща скорост имат кратък период на експлоатация. Това се причинява предимно от прегряване на трансмисията. A5GF1; A6LF3
Каналите на хидравличното клапанно тяло се задръстват, причинявайки неизправности на трансмисиятаA5SR2
Шлицовете на корпуса на диференциала могат да се повредят поради редовно и продължително буксуване. A5SR2
Пластмасовият картер е значително уязвим на механични повреди. A6LF3
Причиняват се неизправности на трансмисията от грешки във фърмуера. A8LF1