Какво е 4WD? Описание и работен принцип

Какво е 4WD? Описание и работен принцип

4WD е термин, който се използва от производителите на автомобили за описване на системите за задвижване на четирите колела. Термините AWD и 4×4 също се използват. При автомобилите с 4WD въртящият момент на двигателя може да се предава на всичките четири колела едновременно. Това помага да се подобрят оф-роуд способностите на автомобила и стабилността на хлъзгави повърхности. Маневреността на автомобила също се подобрява и позволява на шофьора да извършва резки завои с висока скорост.

Как работи 4WD 

Конструкцията на системата може да се различава в отделните автомобили по това къде е монтирана. Общите елементи са: раздатъчна кутия, карданен вал, предни и задни колесни диференциали и полуоски.

Раздатъчната кутия разпределя въртящия момент между осите. В корпуса често е монтирана  понижаваща скоростна предавка. Тази предавка се използва за значително повишаване на въртящия момент идващ от двигателя.

В зависимост от вида 4WD, предната и задната ос могат да бъдат свързани по различен начин. Подвижна муфа се монтира в колите с 4WD с ръчно включване. То може да се включи чрез натискането на бутон, който активира електрически мотор или лост. В определено положение, муфата задейства съответните предавки и така твърдо свързва осите. В резултат от това, те започват да се въртят с еднаква скорост, независимо от сцеплението с пътя.

Раздатъчните кутии в автомобили с постоянен 4WD включват централен диференциал. Той може да е диференциал с ограничено приплъзване или отворен диференциал. Вторият вид може да се блокира електронно или механично. Това позволява да се разпредели въртящия момент на двигателя към колелата с по-добро сцепление.

В случаите на AWD, втората ос се задейства от вискозен или фрикционен съединител. Той се активира от героторна помпа или електрически мотор.

4WD при различни автомобили

Име Вид Работни режими Особености Автомобили оборудвани с този вид задвижване
Command-Trac С ръчно включване 2WD: само задната ос е задействана.4WD: двете оси са твърдо свързани.Low: 4WD и предавки с нисък диапазон са задействани. N: двете оси са изключени от раздатъчната кутия.  Няма междуосеви диференциал. 4WD може да се използва само офроуд.Лост или въртящ се прекъсвач може да се използва за превключване между режимите.  Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ.
M xDrive Постоянно задвижване на четирите колела с  2WD функция 4WD: активно разпределение на силата между осите. Sport: задвижване на всички колела със спортна настройка. 2WD: само задната ос е задействана. Многодисков фрикционен съединител с електронно управление се използва като междуосеви диференциал. Степента до която се блокира влияе на разпределението на въртящия момент между осите. Регулира се от системата за контрол на стабилността.  BMW М5 F90. 
Quattro generation V  Постоянен 4WD   Асиметричен  диференциал с ограничено приплъзване Torsen T-3 разпределя въртящия момент на двигателя в специфично съотношение. Когато се блокира, той е способен да изравнява скоростта на въртене на колелата на двете оси.  Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH.
Super Select Постоянно задвижване на четирите колела с  2WD функция 2H: само задната ос е задействана4H: вискозен съединител ограничава разпределението на въртящия момент между осите. 4HLc: междуосевия диференциал е блокирал.2LLc: блокажа на междуосевия диференциал и късите предавки са задействани.  Работи с помощта на редуктор и три-режимна раздатъчна кутия. Междуосеви блокиращ диференциал с вискозен съединител е монтиран в него. Механичният блокаж също е възможен.  Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60.

    club
    Твоят профил е твой личен асистент.

    Може да следи разходите за колата, да води бордови журнал и график за смяна на части, да запазва бележки и документи.