4WD е термин, който се използва от производителите на автомобили за описване на системите за задвижване на четирите колела. Термините AWD и 4×4 също се използват. При автомобилите с 4WD въртящият момент на двигателя може да се предава на всичките четири колела едновременно. Това помага да се подобрят оф-роуд способностите на автомобила и стабилността на хлъзгави повърхности. Маневреността на автомобила също се подобрява и позволява на шофьора да извършва резки завои с висока скорост.
Как работи 4WD
Конструкцията на системата може да се различава в отделните автомобили по това къде е монтирана. Общите елементи са: раздатъчна кутия, карданен вал, предни и задни колесни диференциали и полуоски.
Раздатъчната кутия разпределя въртящия момент между осите. В корпуса често е монтирана понижаваща скоростна предавка. Тази предавка се използва за значително повишаване на въртящия момент идващ от двигателя.
В зависимост от вида 4WD, предната и задната ос могат да бъдат свързани по различен начин. Подвижна муфа се монтира в колите с 4WD с ръчно включване. То може да се включи чрез натискането на бутон, който активира електрически мотор или лост. В определено положение, муфата задейства съответните предавки и така твърдо свързва осите. В резултат от това, те започват да се въртят с еднаква скорост, независимо от сцеплението с пътя.
Раздатъчните кутии в автомобили с постоянен 4WD включват централен диференциал. Той може да е диференциал с ограничено приплъзване или отворен диференциал. Вторият вид може да се блокира електронно или механично. Това позволява да се разпредели въртящия момент на двигателя към колелата с по-добро сцепление.
В случаите на AWD, втората ос се задейства от вискозен или фрикционен съединител. Той се активира от героторна помпа или електрически мотор.
4WD при различни автомобили
Име | Вид | Работни режими | Особености | Автомобили оборудвани с този вид задвижване |
Command-Trac | С ръчно включване | 2WD: само задната ос е задействана.4WD: двете оси са твърдо свързани.Low: 4WD и предавки с нисък диапазон са задействани. N: двете оси са изключени от раздатъчната кутия. | Няма междуосеви диференциал. 4WD може да се използва само офроуд.Лост или въртящ се прекъсвач може да се използва за превключване между режимите. | Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ. |
M xDrive | Постоянно задвижване на четирите колела с 2WD функция | 4WD: активно разпределение на силата между осите. Sport: задвижване на всички колела със спортна настройка. 2WD: само задната ос е задействана. | Многодисков фрикционен съединител с електронно управление се използва като междуосеви диференциал. Степента до която се блокира влияе на разпределението на въртящия момент между осите. Регулира се от системата за контрол на стабилността. | BMW М5 F90. |
Quattro generation V | Постоянен 4WD | Асиметричен диференциал с ограничено приплъзване Torsen T-3 разпределя въртящия момент на двигателя в специфично съотношение. Когато се блокира, той е способен да изравнява скоростта на въртене на колелата на двете оси. | Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. | |
Super Select | Постоянно задвижване на четирите колела с 2WD функция | 2H: само задната ос е задействана4H: вискозен съединител ограничава разпределението на въртящия момент между осите. 4HLc: междуосевия диференциал е блокирал.2LLc: блокажа на междуосевия диференциал и късите предавки са задействани. | Работи с помощта на редуктор и три-режимна раздатъчна кутия. Междуосеви блокиращ диференциал с вискозен съединител е монтиран в него. Механичният блокаж също е възможен. | Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. |