Еърбеговете: какво е важно да знаете

Еърбеговете: какво е важно да знаете

От няколко десетилетия, производителите на автомобили активно работят върху понижаване на опасността сериозни наранявания при пътни произшествия. Едно от най-добрите решения в тази сфера са еърбеговете, които са отговори за милиони спасени животи. Според Застрахователния институт за Магистрална безопасност в САЩ, еърбеговете са способни да понижат фаталностите при инцидент с една трета, а понякога и наполовина. Обаче, те могат да бъдат опасни, когато се използват неправилно. Тук ще ви кажем как да ги използвате и в кои случаи трябва да бъдат изключени.

 8 интересни факта за еърбезите 

  1. Първите патенти за еърбези са били подадени едновременно от Валтер Линдерер от Германия и Джон Хетрик от САЩ през 1951г. Устройствата, които те са проектирали са използвали въздух под налягане за надуване. Поради екстремно бавното активиране и, следователно, слабо представяне, иновацията не е получила широко разпространение.
  2. През 1963г, японеца Ясузабуро Кобори е предложил да се използват за надуването на еърбезите не компресиран въздух, пиропатрон. Обаче, поради законите за пожароопасност в Япония, решението на Кобори се е сблъскало с много ограничения. Поради това по-нататъшните проучвания в това поле са били спрени.
  3. През 1968г. изобретателя Алан Брийд е представил първият сензор за удар за еърбег, който предоставя автоматично активиране на системата.
  4. Първият автомобил масово производство оборудван с преден еърбег е бил американския Oldsmobile Toronado 1973. В Европа иновацията е въведе от седана Mercedes-Benz S-Klasse през 1980г.
  5. В различни периоди, много известни производители на автомобили разработват технологията: 
    • През 1994г. компанията Volvo е започнала да поставя странични еърбези на автомобилите си. Тези еърбези са били предназначени за защитаване на таза, гърдите и стомаха,, предотвратявайки също навлизането на остри предмети в салона.
    • През 1996г. корейския производител на автомобили KIA е започнал да използва еърбези за коленете предназначени за понижаване натоварването върху долните части на тялото.
    • През 1998г. Toyota и Volvo предлага специални завеси предотвратяват наранявания на главата в случай на странични удари и инциденти с преобръщане. Освен техните неизправности, устройствата създадени от компаниите предотвратяват навлизането на начупени стъкла в колата и изхвърлянето на пътници от колата.
    • През 2009г. Toyota представи друго решение – централен еърбег. Неговата функция е да защитава шофьора и пътниците от вторични наранявания, например, причинени от удряне един в друг.
    • През 2012г. Volvo започна да се грижи за пешеходците чрез поставянето на надуваемо устройство под капака.
    • Също така, през 2012г., в Европа, компанията Ford е започнала да предлага предпазни колани с вградени надуваеми елементи. Те предоставят по-равномерно разпределяне на ударната сила, което понижава опасността от силни наранявания, особено за децата.
  6. В днешни дни максималното количество надуваеми устройства може да достигне 14.
В днешни дни максималното количество надуваеми устройства може да достигне 14
  1. Торбата на устройството остава сгъната дълго време. За да предотвратят слепването по сгънките, производителите използват талк или нишесте като лубрикант: тези субстанции могат да се видят в купето след разгъване на системата.
  2. Обикновено, пълното разгъване на еърбега отнема от 0.01 до 0.05 секунди. На човек му е нужно повече време, за да мигне: средно, едно мигане отнема 0.05 секунди.

 9 съвета от AUTODOC за правилното използване на еърбези 

  1. Винаги използвайте предпазни колани. Еърбега не ги замества, а само допълва. При разгъването им, те се придвижват към човека с 300 км/ч. Можете да получите сериозни наранявания, ако не си сложите предпазния колан.
  2. Настройвайте седалката. Разстоянието между шофьора и центъра на волана трябва да бъде поне 25 см. За тази цел, трябва да дръпнете седалката назад или да наклоните облегалката ѝ. Собствениците на предишни поколения коли, чиито седалки не са оборудвани с разнообразни настройки, могат да използват специални удължители за педали за по-удобно шофиране.
Настройвайте седалката
  1. Уверете се, че стойката ви е правилна. Шофьорите и пътниците трябва да сядат в средата на седалката вертикално, облегнати на облегалката ѝ. Краката трябва да са поставени на пода. Не трябва да се накланяте към еърбега: високата интензивност на надуването и горещите газове могат да причинят наранявания. Освен това, забранено е да се накланяте към прозореца, особено за деца.
  2. Погрижете се да няма препятствия на пътя на разгъване на еърбега. Откажете се от използването на калъфи за седалки: те могат изцяло или частично да пречат на работата на страничните еърбези. Не съхранявайте тежки или остри предмети в отделенията на вратите: те могат да причинят нараняване в случай на активиране на системата. Забранено е да държите торба или други предмети на коленете си поради същата причина.
  3. Не поставяйте детска седалка на предната седалка. Препоръчва се да транспортирате деца под 12 години на задните седалки. Това е задължително в някои страни. Ако е нужно да поставите детската седалка на предната, преместете я назад до колкото е възможно и спрете системата, ако е нужно. При модерните автомобили това спиране е автоматично.
Не поставяйте детска седалка на предната седалка
  1. Жените бременни в последното тримесечие не трябва да отказват да използват технологията. Въпреки високия риск от нараняване на ембриона от надуваемото устройство, последствията от удряне в кормилната колона обикновено са по-сериозни. Поради това правилно настроените и захванати предпазни колани подсигуряват най-високото ниво на безопасност, заедно с активирани еърбези. Обаче е по-добреда отказвате пътувания с кола в по-късните етапи на бременността, особено ако сте зад волана.
  2. Спрете да пушите зад волана. Лула или електронна цигара може да бъде не само разсейващ фактор, но и носи много голям риск от фатално нараняване при надуване на еърбега.
Спрете да пушите зад волана
  1. Поддържайте работоспособността на системата. Съответната предупредителна светлина на таблото посочва доброто работно състояние на системата. Включва се с включването при включване на запалването и се изключва 5-6 секунди след това. Ако предупредителната светлина е постоянно включена или мига от време на време при шофиране, трябва да посетите автосервиз за детайлна диагностика.
  2. Никога не премахвайте капака за самостоятелни ремонти в областта на надуваемите устройства, без да махнете акумулатора първо. Само откачане на захранването ще ви защити от внезапното раздуване на еърбега.
Махнете акумулатора

Заключение

Без съмнение, еърбезите са едни от най-добрите технологични решение за защита на шофьора и пътниците от наранявания при инцидент. Обаче, въпреки очевидното предимство, те носят определена опасност, поради което е нужно да се спазват стриктно някои работни правила. Когато ги спазвате, заедно с други пасивни или активни системи за безопасност, ще можете да предпазите себе си и пътниците от различни непредвидени ситуации на пътя.

[Total: 0   Average: 0/5]